رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: درطرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان،۱۵۳ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند.

محمود زین الدینی گفت: این طرح توسط واحد مبارزه شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بصورت کاملا رایگان با همکاری بخش خصوصی از ابتدای سال تاکنون انجام شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح ریشه کنی بیماری واگیر و کشنده طاعون نشخوار کنندگان و عدم سرایت این بیماری به دام‌های حیات وحش بوده است.

زین الدینی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم دامپزشکی، اجرای برنامه‌های کنترلی و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام است تصریح کرد: در صورت عدم کنترل و نظارت دامپزشکی، جامعه با مخاطرات بهداشتی و اقتصادی فراوانی مواجه می‌شود.

وی با عنوان این امر که ایمنی نامطلوب و بروز بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام‌های سبک مطلوب می‌تواند سبب بروز خسارات سنگین در صنعت دامپروری شود و سازمان دامپزشکی کشور در حال اجرای برنامه ریشه‌کنی این بیماری است افزود: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات چشم، بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز می‌کند.

زین الدینی گفت: دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود و ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان مبتلا هم حاوی ویروس است.

وی گفت: عمده‌ترین راه انتقال این ویروس تردد دام آلوده است.

زین الدینی افزود: این بیماری در حیات وحش در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری، انجام واکسیناسیون به موقع دام‌ها است، تصریح کرد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت اصول امنیت زیستی از قبیل جابجایی دام‌ها، دفن صحیح لاشه دام آلوده، ضد عفونی آبشخور‌ها و رعایت کلیه اصول امنیت زیستی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب ها: دامپزشکی ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.