با تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان غذا و دارو و یکی از اپراتور‌های حوزه سلامت موضوع ایجاد بستر اینترنتی برای دارورسانی به درب منازل نهایی شده است.

سعید کاظمی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو در خصوص علت اجرایی نشدن آیین‌نامه دارو رسانی به درب منازل گفت: شاید این تاخیر بیشتر به دلیل نبود شفافیت آیین نامه بوده است چراکه ما مد نظر داشتیم سریعتر اجرایی شود ولی ورود برخی از وزارت خانه‌ها مثل وزارت اقتصاد و معاونت علمی ریاست جمهوری دلیلی شد برای اینکه این موضوع دیرتر کلید بخورد.

وی افزود: سعی شده موضوع دیتا سنتر که در همه کشور وجود دارد رفع شود تا هم از لحاظ امنیتی و هم زیرساختی کار توسعه پیدا کند.

کاظمی با اشاره به اینکه اطلاعات حوزه دارو حیاتی و محرمانه و باارزش است، تاکید کرد: آیا همه مردم می‌توانند به یک سکوی خصوصی اعتماد کنند. اطلاعات حوزه غذا و دارو ارزش تحلیل دارد و باید مورد دقت قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رشد حدود ۳ برابری ثبت و رهگیری دارو در سامانه تیتک اشاره کرد و گفت: این سامانه از سال ۹۳ راه اندازی شد که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ قلم دارو در آن ثبت شده بود و اکنون این عدد به بیش از ۱۷۰۰ قلم رسیده که مشمول استعلام و کد رهگیری و شناسانه میشود و علاوه بر آن شیرخشک‌های رژیمی و رگولار نیز مشمول می‌شوند.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: سامانه تیتک به دارو و تجهیزات منحصر نمیشود و در حوزه غذا، مکمل‌های طبیعی و سنتی، محصولات آرایشی و بهداشتی هم توسعه پیدا کرده است.

وی به ایجاد داشبورد‌های خصوصی و عمومی جهت دسترسی شفاف به اطلاعات و جلوگیری از رانت هم اشاره کرد و افزود: زمانی گفته می‌شد که چرا سازمان اتاق شیشه‌ای نیست و اطلاعات را به صورت عمومی منتشر نمی‌کند، اکنون تولید کننده‌ها می‌توانند بفهمند در چه حوزه‌هایی تجهیزات نیاز است، چقدر ارز اختصاص یافته، چه تعداد شرکت رقیب وجود دارد و هر شرکت میزان ارزبری که دارد چقدر است.

کاظمی در پایان گفت: سامانه‌های مدیریت تجهیزات پزشکی و مجوز‌های کنترل کیفی، صدور پروانه‌های الکترونیکی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی، کدینگ نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک و سامانه درگاه ملی مجوز‌ها از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

منبع: صداوسیما

برچسب ها: تهیه دارو ، خرید دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار