با پیگیری و انجام مطالعات میدانی حریم قلعه وشاق شهرستان نطنز تعیین شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز گفت: با پیگیری و انجام مطالعات میدانی توسط واحد میراث‌فرهنگی و ثبت و حریم‌های آثار تاریخی اداره نطنز، تعیین محدوده حریم قلعه وشاق انجام و جهت بررسی و تأیید به اداره کل میراث‌فرهنگی ارسال شد.


حسین یزدان‌مهر افزود: تعیین حریم آثار نقش بسزایی در بازدارندگی از تخریب و تجاوز به محدوده آثار تاریخی و باستانی دارد که جلوگیری از فعالیت معادن، ایجاد ساخت‌وساز‌های جدید و فعالیت‌های اجرایی بخشی از محدودیت‌ها برای صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی است


وی گفت: کوه وشاق که قلعه و محوطه تاریخی وشاق در دامنه و قله آن قرار دارد در ارتفاعات جنوبی رشته‌کوه کرکس و از شگفت‌انگیزترین و زیباترین موقعیت‌های طبیعی شهرستان نطنز است که در حدود ۸ کیلومتری غرب شهر نطنز و مشرف بر جاده قدیم نطنز، کاشان، از فاصله‌ای بسیار دور خودنمایی می‌کند.


یزدان مهر افزود: سازه‌های اصلی این محوطه بر فراز قله، دست‌نیافتنی است، اما آثار این دژ شکوهمند از چند کیلومتر دورتر دیده می‌شود و گویی دژ‌های تودرتویی این قله را احاطه کرده است، چنان‌که دیواره سنگی ممتد و یک درگاه در فاصله چندکیلومتری از ابتدای دره سمت اوره آغاز می‌شود.


یزدان‌مهر بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های قلعه وشاق، استفاده فراوان کاشی از جمله کاشی‌های فیروزه‌ای کتیبه‌دار و زرین‌فام است که به‌وفور در اطراف آن پراکنده است. به جز آن مقدار بسیار فراوان از انواع دیگر ظروف سفالی اعم از سفال بدون لعاب و لعاب‌دار است که تنوع چشمگیری دارد.


سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نطنز تصریح کرد: سفال یا کاشی‌های فیروزه‌ای باقی‌مانده در رأس قلعه و ارتفاع بالای کوه دارای زمینه‌ای با خطوط برجسته آبی بخشی از یک کتیبه هستند. این کتیبه از کنار هم چیدن تعدادی سفال لعاب‌دار مربع‌شکل ۲۰ سانتیمتری شکل می‌گرفته و احتمالاً بر پیشانی بنایی شکوهمند در رأس قله بوده است. امروز هنوز بخش قابل‌ملاحظه‌ای از این کاشی‌های فیروزه‌ای در رأس قله به‌صورت شکسته و ناقص رها شده است.

برچسب ها: قلعه ، نطنز ، حریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.