عدم توجه مالکان ساختمان‌های ناایمن جهت ایمن سازی می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

کمتر از یک ماه از حریق مرگبار بیمارستان قائم رشت که با مرگ ۹ بیمار به پایان رسید، پنجشنبه هفته گذشته بیمارستان شریعتی تهران طعمه حریق شد که آتش‌نشان‌ها با اطفای به موقع حریق، از وقوع یک حادثه تلخ جلوگیری کردند پس از این حادثه مجدد موضوع بیمارستان‌های ناایمن پایتخت بر روی زبان‌ها افتاد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پایان عملیات اطفای حریق بیمارستان شریعتی گفته بود کانون حریق اتاقک مخابرات در طبقک همکف یکی از ساختمان‌های این بیمارستان بود. این اتاقک کاملا شعله‌ور شده و شعله‌های آتش درحال سرایت به بخش‌های دیگر بود که با اقدام به موقع آتش‌نشانان از گسترش حریق جلوگیری شده و مدتی بعد نیز آتش به طورکامل مهار و اطفاء شد.

 وی با انتقاد از بی‌توجهی به توصیه‌ها و اخطار‌های آتش‌نشانی گفت: این مرکز نیز پیش از این چندین بار مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته و موارد نقص ایمنی به مدیران آن اطلاع داده شده بود که متاسفانه توجه چندانی به آن نشده بود.

در تهران فقط بیمارستان شریعتی ناایمن نیست و به گفته عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ۸ بیمارستان شامل حضرت رسول اکرم(ص)، امام خمینی (ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش در تهران ناایمن هستند.

وی گفته برخی از بیمارستان‌ها نیز دارای نواقص ایمنی بودند، اما نام آنها در این فهرست نیست و اخطار‌های ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کردند که بیمارستان گاندی که سال گذشته دچار آتش سوزی شد و همچنین بیمارستان شریعتی شامل این بیمارستان‌ها هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفته متاسفانه هنوز پنج بیمارستان در پایتخت ناایمن بوده و شرایط بحرانی دارند که تذکرات لازم را دریافت کرده‌اند، اما هنوز اقدامات موثری از سوی آنها صورت نگرفته است. اگر تا پایان امسال ایمن سازی را آغاز نکنند در خطر تخلیه یا پلمب قرار خواهند گرفت.

مسئله اصلی در برخورد با ساختمان‌های ناایمن ضعف قانونی است که به سازمان اتش نشانی و شهرداری اجازه پلمپ واحد ناایمن را نمیدهد و برخورد با این ساختمان‌ها درگیر پروسه‌های طولانی برخورد قضایی می‌شود که همین موضوع مشکلات زیادی را در برخورد با این ساختمان‌ها ایجاد کرده است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در صحن شورا، ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه حریق روز پنجشنبه در بیمارستان فوق تخصصی دکتر شریعتی تهران گفت: حیف است تأسیسات یک بیمارستان تخصصی دارای نقایص فنی باشد و با مشکل روبه رو شود. امیدواریم مسئولان بیمارستان‌های تهران به هوش بیایند و بعد از حوادث بیمارستان گاندی و بیمارستان شریعتی، دیگر شاهد حادثه ناگواری نباشیم.

بی اثر بودن اخطار‌های آتش نشانی، حریق در بیمارستان‌ها و ساختمان‌های ناایمن و عدم توجه صاحبان این ساختمان‌ها سبب شده ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن به کندی انجام شود و نگرانی از تردد در مکان‌های پرتردد و پرخطر را گوشزد می‌کند.

سال گذشته که دادستانی کل کشور نام ساختمان‌های ناایمن تهران را منتشر کرد، لیستی که در آن از بیمارستان گرفته تا مراکز دولتی و مراکز تجاری و آموزشی خودنمایی می‌کنند و معلوم نیست اگر بازهم حادثه‌ای مشابه رخ دهد، چه اتفاقاتی در کمین ساکنان آنها خواهد بود در این لیست نام تعداد زیادی از مراکز خرید و پاساژ‌ها به همراه ساختمان‌های مهم اداری، خوابگاه‌های دانشجویی و همچنین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وجود داشت که ایمن سازی این مراکز که محل رفت و آمد مردم است باید با سازوکار‌های قانونی در اولویت قرار گیرد.

خبرنگار: حسین قربانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
بیمارستانا باید بشدت در مقابل آتیش سوزی مقاوم باشن چون مریضا نمیتونن فرار کنن
آخرین اخبار