نخستین بار یک بهله کرکس مصری در جنگل‌های تاغ در شمال شهر نوش‌آباد شناسایی و ثبت شد.

فعال محیط زیست گفت: تصویر این کرکس در حال پرواز در ارتفاع بالا به وسیله امیر دهقانی، یکی از کنشگران حوزه محیط زیست با گوشی موبایل گرفته شده است.

علی خالوئی افزود: کرکس مصری، یک گونه ارزشمند شکارچی در طبیعت است و جنگل‌های دست کاشت تاغ نوش‌آباد، به لحاظ وجود گونه‌های جونده بیابانی همچون جربیل و لرد کوچک و بزرگ می‌تواند غذایی کافی برای این گونه پرندگان شکارچی تأمین کند.


این فعال و عکاس محیط زیست گفت: کرکس مصری از کرکس‌های کوچک جثه است که با دم لوزی شکل و سفید رنگ، منقار بلند و سری باریک و به نسبت کوچک دارد، اما بال‌هایش بلند و پهن است، دارای پوستی عریان، صورتی زرد و منقاری به همین رنگ و نوکی سیاه دارد.


وی گفت: نر‌ها و ماده‌ها در گونه کرکس مصری، هم شکل هستند و تغییرات فصلی در آنها مشاهده نمی‌شود. کرکس مصری بالغ با ظاهری یک دست سفید همراه با سایه‌ای از رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به خاکستری در سر گردن سینه روتنه و پر‌های شانه دیده می‌شود.


وی با بیان اینکه بزرگترین تهدید این گونه جانوری، تخریب زیستگاه آن است، افزود: کرکس مصری در فهرست پرندگان در حال انقراض قرار دارد و در ایران نیز در فهرست گونه‌های تحت حمایت است.


این فعال و عکاس محیط زیست افزود: عمده غذای این گونه علاوه بر جوندگان، خزندگان بیابانی همچون انواع خانواده آگاما‌های بیابانی است که افزایش زمین‌های کشاورزی، جاده‌سازی و تغییرات اقلیمی و خشکسالی باعث کاهش جمعیت جوندگان و خزندگان به عنوان غذای این گونه شکارچی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.