کارشناس مسوول محیط طبیعی قم، از مشاهده و ثبت کرکس مصری از گونه‌های در خطر انقراض برای اولین بار در این شهر خبر داد.

 


به گزارش خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران)، منطقه قم، سید احمد شفیعی دارابی روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: کرکس مصری که از گونه در خطر انقراض در سطح جهان و کشور ماست، برای اولین بار در قم مشاهده و ثبت رسمی شد.

وی افزود: کرکس مصری از گونه‌های در خطر انقراض در سطح جهان بوده که خوشبختانه تعداد مناسبی از آن در سطح استان قم به صورت دائمی در دو فصل زمستان و تابستان حضور‌ دارند.

به گفته وی، گونه مذکور در دشت‌های مسیله، کهک و گازران و سایر مناطق استان مشاهده شده است.

مسوول محیط طبیعی استان قم با اشاره به اینکه طی پایش‌های انجام شده تعداد 20 بهله از کرکس مصری در سطح استان قم مشاهده شده است، گفت: کرکس مصری سومین گونه از خانواده کرکس‌ها در ایران است.

کرکس مصری(کرکس کوچک) 53 تا 65 سانتی‌متر است. لاشخوری کوچک و سیاه و سفید که از سایر لاشخورها کوچکتر است، طرح بدنش در حال پرواز با بال‌های دراز، مستقیم و نوک‌تیز به رنگ سیاه و سفید و دم سه‌گوش سفید، مشخص است.

سر و گلوی پرنده بالغ پوستی زردرنگ و بدون پر دارد، پس سر و گردنش را انبوهی از پرهای کوتاه و فشرده می‌پوشاند، پرو بالش سفید چرک و شاه‌پرهای نخستین آن سیاه‌رنگ است.

منقارش از منقار لاشخورهای دیگر باریکتر است، رنگ پر و بال پرنده نابالغ بر حسب سن، از قهوه‌ای پررنگ تا سفید چرک تغییر می‌کند و سر و پرهای انبوه گردنش تقریبا قهوه‌ای رنگ است.

این پرنده چندان اجتماعی نیست، گاهی دو یا سه‌ تای آنها همراه با چنددال بر سر یک لاشه می‌جنگند تا پس مانده پرنده‌های بزرگ‌تر را بخورند، این پرنده بیشتر در مناطق دشتی – استپ، کوهستان و کناره‌های جنگل به سر برده و در صخره‌های مرتفع آشیانه می‌سازد.

کرکس مصری که نزدیک ترین گونه به هماست تنها شکاری است که از ابزار استفاده می‌کند. این گونه برای شکستن تخم‌های سایر پرندگان بزرگ مانند هوبره یا شترمرغ از سنگ استفاده می‌کند. /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.