كركس مصري كه از گونه هاي در خطر انقراض در كشور و در سطح جهان مي باشد براي اولين بار در استان قم مشاهده و ثبت شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، سيد احمد شفيعي، كارشناس مسوول محيط طبيعي اداره كل محيط زيست استان گفت: كركس مصري از گونه هاي در خطر انقراض در سطح جهان بوده كه خوشبختانه تعداد مناسبي از آن در سطح استان قم به صورت دائمي در دو فصل زمستان و تابستان حضور  دارند.
 شفيعي افزود: گونه مذكور در دشتهاي مسيله، كهك و گازرانو ساير مناطق  استان مشاهده شده است.
وي با اشاره به اينكه طي پايش هاي انجام شده تعداد 20 بهله از كركس مصري در سطح استان قم مشاهده شده است  گفت: كركس مصري سومين گونه از خانواده كركس ها در ايران مي باشد.
شفيعي در مورد  مشخصات ظاهري اين پرنده در خطر انقراض گفت: كركس مصري (كركس كوچك) 53 تا 65 سانتي‌متر است؛ لاشخوري كوچك و سياه و سفيد كه از ساير لاشخورها كوچكتر است، طرح بدنش در حال پرواز با بال‌هاي دراز، مستقيم و نوك‌تيز به رنگ سياه و سفيد و دم سه‌گوش سفيد، خيلي مشخص است . سر و گلوي پرنده بالغ پوستي زردرنگ و بدون پر دارد، پس سر و گردنش را انبوهي از پرهاي كوتاه و فشرده مي پوشاند، پرو بالش سفيد چرك و شاهپرهاي نخستين آن سياه‌رنگ است. منقارش از منقار لاشخورهاي ديگر باريكتر است، رنگ پر و بال پرنده نابالغ بر حسب سن، از قهوه‌اي پررنگ تا سفيد چرك تغيير مي كند و سر و پرهاي انبوه گردنش تقريبا قهوه‌اي رنگ است. با اينكه اين پرنده چندان اجتماعي نيست، گاهي دو يا سه‌ تاي آن همراه با چنددال بر سر يك لاشه جنگ مي شود تا پس مانده پرنده‌هاي بزرگ‌تر را بخورند، آشغال و زباله را در جستجوي گوشت و مواد حيواني ديگر زير و رو اين پرنده در اغلب مناطق دشتي – استپ، كوهستان و كناره هاي جنگل به سر برده و درصخره هاي مرتفع آشيانه مي سازد.
 
كركس مصري كه نزديك ترين گونه به هما است تنها شكاري است كه از ابزار استفاده ميكند.اين گونه براي شكستن تخم هاي ساير پرندگان بزرگ مانند هوبره و يا شترمرغ از سنگ استفاده مي كند./ل
برچسب ها: ثبت ، کرکس ، مصری ، قم ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار