پیکر سرگرد شهید حسین سامی مقام پس از گذشت ۴۴ سال با دست و پا‌های بسته کاوش شد و قرار است به زودی تشییع و خاکسپاری شود.

سردار «سید محمد باقرزاده» فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در نشست خبری که پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۱ تیر در معراج شهدا برگزار شد، گفت: حضور اصحاب رسانه در معراج شهدا مکمل کار ما در کمیته مفقودین ستاد کل است تا اجازه ندهیم موضوع شهادت در زیر خاک پنهان بماند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: مراسم وداع با پیکر مطهر شهید سامی مقام روز پنجشنبه ۱۱ مرداد با حضور فرزندان شهید در معراج شهدا برگزار می‌شود.

وی افزود: پیکر مطهر شهید سامی مقام روز جمعه ۱۲ مرداد از محل نماز جمعه تهران تا میدان ۷ تیر تشییع خواهد شد.

سردار باقرزاده گفت: همچنین در روز شنبه ۱۳ مرداد ماه در مراسم صبحگاه مشترک نزاجا مراسم وداع با پیکر مطهر شهید سامی مقام با حضور همرزمان شهید برگزار خواهد شد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: امروز در آستانه استقبال از یکی قهرمانان ملی و ارتشی غیور و فداکار هستیم و امیدواریم امروز بتوانیم بخشی از حق این شهید عزیز را ادا کنیم. کشف پیکر‌های مطهر تعدادی از قهرمانان و شهدای سال‌های نخستین پیروزی انقلاب در منطقه کردستان و آذربایجان به ویژه منطقه عمومی سردشت آن هم با دستان و پا‌های بسته شده که مدت طولانی در اسارت حزب منفور و منحط دموکرات بودند یک فرصتی ایجاد می‌کند تا بتوانیم این معنا را یادآوری کنیم که ملت ایران هیچ وقت به گروگان گرفته نمی‌شود و همواره شایسته پیروزی است.

سردار باقرزاده گفت: همه مزدوران و فریب‌خوردگان روز‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی که با خشونت و افراطی‌گری موجب ناامنی و بحران در کردستان شده بودند امروز همگی یا تارومار شده و یا در جهان خوار و ذلیل شده‌اند. در مقابل پیکر‌های مطهر شهدای این مرز و بوم هر از چند گاهی روی دست ملت وفادار ما تا عرش الهی بدرقه می‌شوند.

وی افزود: با کشف پیکر شهید «حسین سامی‌مقام» یکی از اسطوره‌های کشورمان، فرصتی دست داد تا بتوانیم مراتب حق‌شناسی ملت را به مقام شامخ شهدا نشان دهیم. این شهید در تاریخ ۳۱ فروردین ۵۹ در جریان نجات یک فرمانده شهید دیگر به شکل ناجوانمردانه توسط عامل نفوذی دشمن به اسارت درآمد و در تاریخ ۱۴ مرداد ۵۹ یک ماه قبل از جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

تشییع پیکر شهید «سامی‌مقام» در سه شهر

وی افزود: این شهید هر چه داشت پای تمامیت ارضی کشور و استقلال آن گذاشت و با عزمی استوار هرگز پیشنهاد‌های وسوسه‌انگیز دشمن او را مردد نساخت و با دشمن مماشات نکرد. این شهید عزیز تلاش کرد با عناصر خودفروخته رژیم ستم‌شاهی مبارزه کند و به همرزمان خود روحیه دهد.

سردار باقرزاده با بیان اینکه بازگشت شهدا همواره فرصت مناسبی برای دشمن شناسی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) همواره از عدم اهتمام و توجه لازم به مطالعه تاریخ توسط جوانان کشور گلایه‌مند هستند و من این گلایه را متوجه صداوسیما نیز می‌بینم. بسیاری از جوانان ما نمی‌دانند که دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ ۲۴ بهمن ۵۷ عوامل حزب فاسد دموکرات کردستان به سرکردگی «عبدالرحمن قاسملو» پادگان مهاباد را به بهانه خودمختاری محاصره کردند و خیلی از جوانان بی‌گناه کشور را به خاک و خون کشیدند و سلاح‌ها را غارت کردند و به دنبال تجزیه طلبی و براندازی بودند.

وی افزود: شهید سامی‌مقام با چنین دشمنان بی‌منطقی مبارزه کرد و به شهادت رسید. اگر شما به تاریخ مراجعه کنید در آن تاریخ مردم کردستان هم صدا با دیگر انقلابیون شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی سر می‌دادند و بار‌ها با امام راحل بیعت کرده بودند، اما متأسفانه با پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای فرصت‌طلب به همراه عناصر ضد انقلاب و وابسته به رژیم منحوس پهلوی و گروهک‌ها در کردستان تجمع کردند و مسیر سازندگی در آن منطقه را به تأخیر انداختند و مردم را دچار مشکل کردند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید سامی‌مقام با توانایی‌های ذهنی بسیار بالا و آمادگی بالای بدنی و سوابق مبارزاتی درخشان با رژیم منحوس پهلوی و از جمله فرماندهی پایگاه دریایی خارک با فرمانده قاچاقچیان درگیر و در زمان رژیم ستم‌شاهی به نیروی زمینی ارتش تبعید شد. این شهید بزرگ تحمل ظلم به یک گماشته و سربازانی که برای امورات شخصی به کار برده می‌شدند را نداشت و سوابق وی به ما می‌گوید که پرونده درخشان و تابناکی دارد و شناخت دقیقی از تاکتیک‌های دشمن داشت و او را به فرماندهی مقتدر تبدیل کرد.

وی ادامه داد: این شهید عزیز بعد از سومین شب قدر در زندان «دولتو» در سن ۴۴ سالگی توسط جوخه اعدام به شهادت رسید و امروز پس از ۴۴ سال پیکر مطهرش به همراه شش تن از همرزمان عزیزش در جنگل پیدا شد. این شهید بزرگوار همواره سرود آزادگی را سرداده و فرزندی از خاک سمیرم است.

سردار باقرزاده با اشاره به برنامه‌های وداع و تشییع این شهید گفت: مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار روز چهارشنبه دهم مرداد ماه از سنندج انجام خواهد شد و پنجشنبه ۱۱ مرداد مراسم وداع با پیکر مطهرش با حضور فرزندان وی انجام خواهد شد و روز جمعه ۱۲ فروردین ماه نیز این شهید در نماز جمعه مصلی تهران به سمت میدان هفت تیر تشییع خواهد شد.

وی افزود: روز شنبه ۱۳ مرداد ماه همرزمان او در نیروی زمینی با پیکر مطهر شهید تجدید میثاق کرده و یکشنبه ۱۴ مرداد به شهر سمیرم منتقل شده و با مشارکت واحد توپخانه شهررضا و دیگر نیرو‌های انقلابی در این شهر تشییع خواهد شد. مراسم سوم و هفتم این شهید بزرگوار نیز روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در مسجد سماجا برگزار خواهد شد.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به تلاش‌های کمینه جستجوی مفقودین ستاد کل در تفحص شهدا گفت: مجموعاً طی دوره اخیر در محور جنوب، غرب و شمال غرب ۲۵ پیکر شهید کشف شده که برخی از شهدا مربوط به دفاع مقدس هستند و مابقی توسط گروهک‌ها در مناطق عملیاتی آن مناطق به شهادت رسیده‌اند که با همکاری مردم عزیز و دلاورمان همان مناطق، این شهدا پیدا شدند.

وی ادامه داد: در کمیته جستجوی مفقودین چهار هزار و ۷۰۰ شهید از سال ۹۰ تاکنون کشف شده و چهار هزار جسد عراقی نیز پیدا شده که به عنوان یک عمل انسانی به کشورشان تحویل داده شده است.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان همه ما وام دار شهدا هستیم، افزود: خدا را شاکریم که فداکاری شهدا همواره ضامن استقلال و امنیت کشورمان است و مردم از این استقلال پاسداری می‌کنند.

وی درباره تعداد مفقودین و شهدا گفت: ۱۳ هزار شهید گمنام داریم که بخش اعظم آنها در دانشگاه، پارک، پادگان‌ها، گلزار‌های شهدا، امامزاده‌ها و … دفن شده‌اند. بالغ بر ۴۷ هزار شهید نیز پیدا کرده‌ایم. ما باید دو هزار و ۲۰۰ شهید دیگر را پیدا کنیم لذا مأموریت تفحص ادامه دارد؛ البته تعدادی از آنها شهدای معسکرات و شهدایی هستند که در عراق پیکر مطهر آنها دفن شده یا در اردوگاه‌ها به شهادت رسیدند که در سراسر عراق حضور دارند و پیکر بخشی از آنها را به کشورمان منتقل کرده‌ایم.

سردار باقرزاده درباره اعتراضات برخی که می‌گویند چرا تفحص طولانی شده و همچنان شهید می‌آید، گفت: شهید باید پیدا شوند، شهید به این راحتی پیدا نمی‌شود و این به اراده خداوند بستگی دارد، باید این را قدر بدانیم. همه این فرآیند توحیدی بوده و منطق شهادت و فرآیند پیدا شدن بر موازین الهی استوار است، ما به حرف‌های غیر کارشناسی اعتنایی نمی‌کنیم، مناطقی بوده که بیش از هفت بار کاوش شده ولی باز در آن منطقه شهید پیدا کرده‌ایم. صلیب سرخ جهانی بار‌ها اذعان کرده است که کارکشته‌ترین و حرفه‌ای‌ترین گروه تفحص پیکر، متعلق به ستاد مفقودین ایران است. کاملاً یک فرآیند حرفه‌ای در تفحص شهدا طی می‌شود و گروه ما حرفه‌ای‌ترین گروه است.

گفتنی است، پیکر سرگرد شهید حسین سامی مقام در منطقه شمال غرب کشور تفحص و هویتش با کارت شناسایی مشخص شد. 

شهید سامی مقام ۴۴ ساله؛ سال ۱۳۵۹ به دست گروهک ضد انقلاب در منطقه سردشت به شهادت رسیده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۳۱ تير ۱۴۰۳
کمیته تفحص تا به الان کلی تلاش کرده شهدا را پیدا کند واقعا کار راحتی نیست وجب به وجب باید جست و جو کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۳۱ تير ۱۴۰۳
درود خدا بر شهیدان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۳۱ تير ۱۴۰۳
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۱ تير ۱۴۰۳
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۱ تير ۱۴۰۳
خوش آمدی به خانه ای عزیز.
آخرین اخبار