معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ثبت سفارش و واردات برنج طی چهار ماه فصل برداشت انجام نمی شود.

احمد خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی روز یکشنبه در حاشیه بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی مازندران در ساری به خبرنگاران با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج را داده و در جلسه کمیسیون فرعی اقتصادی دولت هم این موضوع مطرح شد، گفت: در نهایت تصمیم بر این گرفته شد تا اجرای آن به پایان دوره فصل برداشت برنج موکول شود.

وی افزود: در دوره ممنوعیت واردات برنج ثبت سفارش برنج، ترخیص برنج و پرداخت ارز ترجیحی در این مقطع صورت نمی‌گیرد مگر واردات برنجی که در سال گذشته یا در چهارماه اول امسال انجام گرفته و با قیمت ارز ترجیحی بوده و بدهی آن طبق روال تسویه می‌شود.

خانی گفت: با توجه به تغییر و تحول دولت و ضرورت حضور دولت جدید در حوزه تصمیم سازی‌ها در پایان دوره تولید برنج ایرانی دولت جدید تصمیم خواهد گرفت که آیا ضرورت دارد برنج بیشتر وارد شود یا خیر و با کدام ارز برای این کار اختصاص پیدا کند؟.

وی افزود: موضوعی که در جلسه دولت مورد بحث قرار گرفت و از دستور کار خارج شد تصمیم گیری در مورد ادامه تخصیص ارز ترجیحی برنج در مقطع فعلی بود و این تصمیم گیری نتیجه عملی نداشت و در این چهارماه نه ثبت سفارش برنج و وارداتی نخواهیم داشت.

همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران نیز در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهاد حذف ارز ترجیحی برنج از مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به این استان شمالی بوده است، از بلاتکلیف ماندن این مصوبه اظهار نگرانی کرد و گفت: احتمال دارد این ارز در اختیار مافیای برنج قرار بگیرد.

رضا حاجی پور افزود: در کشور با ۳۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم و از دولتمردان انتظار داریم در کنار کشاورزان قرار بگیرند و از حذف ارز ترجیحی برنج حمایت کنند.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت اول برنج رفت که بیش از ۶۰ درصد آن ارقام طارم محلی و هاشمی است.

برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

برداشت مکانیزه برنج از رقم طارم در فصل زراعی جاری با حضور استاندار مازندران و معاون وزیر جهاد کشاورزی ۲۱ تیرماه در بابل آغاز و آیین شکرگزاری برداشت برنج جدید مازندران با ورود کمباین ویژه شالیزاری به زمین سه هکتاری یکی از کشاورزان روستای شریعت کلای بابل برگزار شد.

برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار