تحلیلگر مسائل رسانه گفت: شبکه ملی اطلاعات ایران در حادثه مایکروسافت برتری‌اش را نشان داد.

سینا قربانی تحلیلگر و کارشناس مسائل رسانه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل به‌منظور کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و ارائه خدمات امن، مطلوب و ارزان در فضای مجازی پروژه شبکه ملی اطلاعات را طراحی و اجرایی کرده است.

او افزود: شبکه ملی اطلاعات مزیت‌های متعددی از جمله تسهیل و فراگیری خدمات الکترونیکی، افزایش سلامت اداری، کاهش هزینه‌ها، سهولت در عرضه محتوا و... را به‌همراه دارد.

قربانی با تاکید بر اینکه ایجاد و ارتقا شبکه ملی اطلاعات منجر به امنیت داده‌ها، حفظ حریم خصوصی کاربران و قطع وابستگی به کشور‌های خارجی می‌شود، گفت: در برخی از کشورها، توسعه فضای مجازی به دلیل وابستگی به کشور‌های خارجی و صاحبان تکنولوژی، بیش از آنکه برای آن کشور فرصت بوده باشد، این وابستگی تبدیل به یک تهدید امنیت ملی شده است.

او با اشاره بر اینکه تقابل با هژمونی جریان سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی سال‌ها است که به عرصه سایبری و رسانه‌ای کشیده شده است، گفت: مواجهه هوشمندانه در این جِدال، نیازمند ایجاد یک زیرساخت امن برای مبادله و مدیریت اطلاعات و فراهم ساختن امنیت کاربران است.

دبیر و جانشین سابق استاندار مازندران در شورای فضای مجازی، افزود: شبکه ملی اطلاعات بعنوان یکی از کلان پروژه‌های ملی در ا‌واخر سال ۸۴ با هدف کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و استفاده از فرصت‌های فضای فضای طراحی شد و در ماده چهل و شش برنامه پنجم توسعه به طور جدی به آن پرداخته شد؛ اما همچنان نقد‌هایی جدی در پیشرفت پروژه در سراسر کشور وجود دارد که غالب آن مربوط به ساده‌انگاری دولت‌های گذشته به این امرِ مهم است.

قربانی گفت: با این حال پروژه شبکه ملی اطلاعات، یکی از مزیت‌های خود را در حادثه اخیر شرکت مایکروسافت نشان داد و همین عدم وابستگی منجر شد که بر خلاف بسیاری از کشور‌های توسعه یافته سیستم حمل و نقل ایران دچار اختلال نشود و در فرایند الکترونیکی خدمات عمومی خِلَلی ایجاد نگردد.

این تحلیلگر فضای مجازی، افزود: متاسفانه، موضوع شبکه ملی اطلاعات در ایران را وارونه‌نمایی کرده‌اند و مزیت‌های بزرگ آن را برای افکارعمومی بعنوان یک تهدید نظارتی ادراک‌سازی نموده‌اند، در صورتی که شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساختی به‌نحوی است که محصولش دسترسی ساده و پرسرعت کاربران به اینترنت، افزایش امنیت حریم خصوصی، کاهش هزینه‌ها و ارتقا خدمات الکترونیکی در کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.