سیدوحید محسنی ،مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری قم درباره مزیتهای تقاطع هوشمند اظهار کرد: در این تقاطعات بر اساس حجم اشغال تقاطع، تصمیمگیری برای چراغ انجام میشود و بررسی بر اساس نرمافزار مرکزی امکانپذیر است و علاوهبر برق شهری از برق خورشیدی نیز تغذیه میشود.
وی با بیان اینکه در تقاطع هوشمند امکان پیشآگاهی زرد وجود دارد، افزود: سه ثانیه پیش از سبز شدن چراغ یک پیشآگاهی زرد چشمکزن وجود دارد که این قابلیت در تقاطع هوشمند نیز است.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری قم با اشاره به استفاده از روش موج سبز در مدیریت تقاطعهای هوشمند عنوان کرد: موج سبز سیستمی است که بهوسیله آن میتوان چند چراغ را به یکدیگر متصل کرد و از این طریق ترافیک را کاهش داد.
محسنی اضافه کرد: اولویتدهی به خودروهای امدادی از دیگر نکاتی است که در تقاطعهای هوشمند اجرایی میشود و نوع کارکرد سیستم به گونهای است که حجم ورودی و خروجی تناسب داشته باشند.
وی گفت: لازم است در شهر قم ۱۰۰ تقاطع همسطح زماندار و چراغدار وجود داشته باشد و در صورت وجود آنها میتوان شهر را به وسیله موج سبز اداره کرد.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: پروژه تخلف عبور از چراغ قرمز سال گذشته در ۱۷ تقاطع آغاز شده و منطقه هشت آماده کد گرفتن است، بهزودی دوره آزمایشی سامانه ثبت تخلف چراغ قرمز در منطقه هشت آغاز خواهد شد.