با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، فاز اول مرمت مسجد جامع ارومیه رونمایی و در این مسجد از طرف بازار تاریخی بازگشایی شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همراهی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی پس از رونمایی فاز اول مرمت مسجد جامع ارومیه از بخش‌های مختلف مسجد جامع ارومیه بازدید و اظهار کرد: گچ‌بری محراب مسجد جامع ارومیه یکی از زیباترین محراب‌های ایران بوده که در نوع خود بی‌نظیر است.

سید عزت الله ضرغامی افزود: برای تسریع در مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه، استانداری و شهرداری کمک‌های لازم را داشته باشند و این وزارت‌خانه نیز در حد توان اعتبار لازم به این پروژه را اختصاص خواهد داد.

او گفت: با توجه به اینکه در صحبت‌های کارشناسان استانی بیان شد مسجد جامع قدمت یک هزار و ۲۰۰ ساله دارد باید این موضوع در معرفی این بنا مد نظر قرار بگیرد چرا که اغلب در معرفی مسجد جامع قدمت آن را ۷۰۰ سال و متعلق به دوره ایلخانی می‌دانند در حالی که ۵۰۰ سال اختلاف رقم پایینی نیست.

ضرغامی تصریح کرد: طرح میدان امام که قرار است در اطراف مسجد جامع ارومیه اجرا شود باید با الگوبرداری از طرح‌های سنتی طراحی شود که با محیط اطراف نیز هماهنگی داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: بزرگترین کاوش‌های باستان‌شناسی ارومیه در مسجد جامع انجام شده و هدف از آن دستیابی به لایه‌های زیرین مسجد بود که احتمال داده می‌شد این مسجد بر روی بقایایی از معبد و آتشکده بنا نهاده شده است. 

مرتضی صفری گفت: طبق گفته باستان‌شناسان طبق کاوش‌های انجام گرفته، مشخص شده است که بقایای زیرین مسجد جامع ارومیه هیچ ارتباطی با آتشکده دوره ساسانی نداشته بلکه مربوط به تاسیسات انتقال آب در گذشته بوده است.

وی گفت: همچنین نورپردازی حرفه‌ای نیز در اطراف مسجد جامع انجام شده که شب‌ها جلوه خاصی به این مسجد داده است.

صفری خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و  پانصد میلیون تومان اعتبار اجرا شده است.

او اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیز با همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است

در ادامه بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مسجد جامع ارومیه در این مسجد تاریخی از طرف بازار پوشیده نیز که سال‌ها بسته بود بازگشایی شد.

سیدعزت‌الله ضرغامی در این مراسم با بیان اینکه باز بودن در این مسجد باعث تقویت ارتباط بین بازار و مسجد شده و کسبه و مردم برای نماز و استراحت می‌توانند در مسجد حضور داشته باشد تاکید کرد: زیرساخت‌های لازم از جمله سرویس بهداشتی و وضوخانه نیز در اطراف مسجد جامع ایجاد شود تا مردم و گردشگران نیز بتوانند از این امکانات استفاده کنند و این وزارت‌خانه برای کمک به ایجاد سرویس‌های بهداشتی در اطراف این مجموعه آمادگی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.