وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شرایط کنونی میزان موجودی نهاده‌های دامی به حدی است که در صورت عدم واردات جوابگوی نیاز ۴ تا ۴.۵ ماه کشور است.

 

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران گفت: معیشت و سفره مردم جزء دغدغه ها و درخواست جدی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شهیدمان بوده است، براین اساس برای رفع مشکلات بخش از  همان ابتدا راهبرد و استراتژی های جدیدی برای حوزه های مختلف بخش کشاورزی تعریف کردیم تا ضمن استفاده از تمامی ظرفیت های بخش کشاورزی، محدودیت ها را به حداقل برسانیم.

او حداکثر سازی تولید به منظور استفاده از ظرفیت های کامل در واحدهای تولیدی و زیربخش های مختلف کشاورزی را اولین راهبرد و استراتژی حوزه کشاورزی دانست و افزود: حفاظت از منابع پایه بخش کشاورزی به طوریکه تولید به قیمت آسیب زدن به منابع پایه و محیط زیست نباشد، یکنواختی تولید در راستای به حداقل رساندن نوسانات قیمت و جلوگیری از زیان تولیدکننده و مصرف کننده، توازن بخشی تولید و تولید صادرات محور از جمله مهم ترین راهبردهاست که بر آنها متمرکز شدیم.

نیکبخت با تاکید بر بررسی و رفع موانع پیش روی صادرکنندگان گفت: معتقدیم اگر تولید در هر سطحی برای تامین نیاز داخل باشد، قطعا با بن بست روبرو می شویم چراکه تولید باید صادرات محور باشد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علی رغم آنکه در واردات حرفه ای هستیم، اما در صادرات به نظر می آید همانند واردات حرفه ای نیستیم و ابتدای راه هستیم. درحالیکه بنده به عنوان متولی بخش کشاورزی اگر واردات انجام شود، ناراحت می شوم چراکه ما بدنبال صادرات هستیم تا تولید را از نظر کمی و کیفی بهبود بخشیم.

به گفته او، کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره وری با سه رکن تحریم، آموزش و ترویج و استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تاثیر بسزایی در بهبود شرایط  دارد.

موجودی ذرت کشور بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است

نیکبخت در بخش دیگر اظهارات خود با بیان اینکه طی ماه های قبل در تامین نهاده های دامی با چالش های متعددی روبرو بودیم، افزود: قیمت کنجاله سویا در ماه های اخیر به ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان رسیده بود و از طرفی نهاده ها با تاخیر ۳ تا ۴ ماهه تحویل داده می شد، اما اکنون موجودی ذرت کشور بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و کنجاله سویا حدود ۲ میلیون تن است، در خصوص جو هم وضعیت مطلوبی داریم به طوریکه اگر طی ۴ تا ۴.۵ ماه آینده نهاده ای وارد کشور نشود، ذخایر جوابگوست.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون تولیدکنندگان همانند ماه های گذشته نگرانی تامین نهاده های دامی را ندارند چراکه به وضعیت پایداری در خصوص تامین دست یافتیم‌.

نیکبخت اضافه کرد: کشور در تولید مرغ و تخم مرغ به مرحله صادرات رسیده و از این پس وزارت جهاد به فکر تثبیت و پایداری تولید و افزایش حجم صادرات است. به عنوان مثال، سال گذشته ۱۴۰ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد و امسال در چند ماه نخست سال نیز بیش از ۵۰ هزار تن تخم مرغ به کشور‌های همسایه صادر شده است.

نیکبخت ادامه داد: برنامه ما محول‌کردن امور به تشکل‌های بخش کشاورزی است که در مرغ و تخم مرغ این کار صورت گرفته و در بقیه بخش‌ها هم این کار انجام خواهد شد.

او درباره آخرین وضعیت تولید گوشت قرمز گفت: طی سال‌های گذشته دام‌های مولد را از دست داده بودیم و اکنون در حال احیاء و بازسازی دام‌های مولد هستیم که اگر لازم باشد با ارز ترجیحی وارد می‌کنیم.

تراز تجاری بخش کشاورزی به بیش از ۲ میلیارد دلار بهبود یافت

او از بهبود شاخص‌های وضعیت تولید خبر داد و گفت: شاخص‌های بخش کشاورزی نشان می‌دهد که وضعیت این بخش رو به بهبود است؛ نرخ ارزش افزوده در بهار ۱۴۰۲ منفی ۴.۶ درصد بود و در زمستان ۱۴۰۲ به ۶ دهم مثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید این نرخ مثبت ادامه پیدا کند.

به گفته نیکبخت، تراز تجاری بخش کشاورزی بیش از ۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود پیدا کرد.

وزیر جهاد با اشاره به نرخ تورم در کشور افزود: بر اساس آمار اردیبهشت مرکز آمار ایران شاخص تورم در اقتصاد ۲.۸ درصد بود و این عدد در بخش کشاورزی ۱.۸ درصد است، براین اساس نرخ تورم در بخش کشاورزی به استناد مرکز آمار ایران، کمتر از میانگین کشوری است.

۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور داریم

او با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری بخش‌های دام، طیور و شیلات از اولویت‌های جدی وزارتخانه محسوب می‌شود چراکه هم اکنون تنها از ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت حوزه آبزی‌پروری استفاده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمآبی و سردآبی از دیگر حوزه‌های مهم برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی است. گفتنی است در سواحل امکان توسعه آبزی پروری به ویژه میگو فرصت بی نظیری است.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار حلقه پروانه چاه در کشور داریم، افزود: چاه‌های مجوز دار فرصت بی نظیری برای کشور محسوب می‌شوند به طوریکه علاوه بر استفاده از آب در حوزه زراعت و باغبانی، امکان پرورش ماهی وجود دارد.

به گفته نیکبخت، صنایع غذایی هم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش قرار دارد که می‌تواند از خام فروشی جلوگیری کند.

او توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را از اولویت‌های دیگر سرمایه‌گذاری حوزه کشاورزی دانست و گفت: فرصت‌های بسیار زیادی در این حوزه‌ها وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار