نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: برای عبور از مشکلات باقی مانده در استان نیازمند برنامه ریزی و اولویت‌بندی مشکلات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم.

آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار جمعی از نمایندگان منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سیستان و بلوچستان با تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: امیدواریم نمایندگان مردم استان که در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند به خوبی از عهده این مسوولیت بر آمده و در خدمت به نظام اسلامی و مردم موفق عمل کنند.

وی خطاب به نمایندگان افزود: سیستان و بلوچستان دارای مردمانی شریف، نجیب، صبور و با معرفت است و هر چقدر برای خدمت به آنها تلاش کنید دارای ارزش است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دوره نمایندگی مجلس فرصت کوتاهی است که باید از این فرصت جهت ارائه خدمت به مردم استفاده و شکرگزاری قولی و عملی داشته باشید و از این نعمت و فرصت در اختیار حداکثر استفاده را داشته باشید.

وی ادامه داد: برای اینکه انسان انگیزه کار شبانه روزی داشته باشد باید نگاه توحیدی بر زندگی و کارش حاکم بوده و همه چیز را از خداوند متعال بداند و با نگاه عبادت، به خلق خدا خدمت کند.

امام جمعه زاهدان با اشاره بر اینکه نگاه عبادی بر کار‌ها سبب انگیزه بیشتر برای خدمت به مردم می‌شود تصریح کرد: طبعأ این خدمت باید بی منت باشد تا دارای ارزش باشد و در قرآن کریم آمده است: «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی» هر کار خیری برای خدمت به دیگران می‌کنی صدقه است و نباید خدمت خود را با منت گذاشتن سر مردم خراب کرد بلکه همه ما باید منت‌پذیر خداوند متعال باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان یک استان پهناور با محرومیت زیاد و کار‌های نشده فراوان است هر چند که خدمات فراوانی هم صورت گرفته و به گفته خود مردم تفاوت با قبل از انقلاب مثل روز و شب است، اما با این وجود در غالب شاخص‌های توسعه ذیل جدول هستیم که نشان دهنده عمق محرومیت استان است و باید کار کنیم تا مشکلات کمتر شود.

نمایندگان مجلس در برابر همه مردم کشور مسوولند

آیت الله محامی اظهار داشت: برای این کار نیازمند برنامه ریزی و اولویت‌بندی مشکلات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم و باید نیازها اولویت بندی شود و بعد با روحیه بسیجی کار را برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان پیگیری کنیم.

وی اذعان کرد: نمایندگان مجلس در کنار نمایندگی حوزه انتخابیه باید خود را نماینده همه استان بدانند چرا که وقتی در جایگاه نمایندگی مجلس قرار گرفته‌اید در برابر همه مردم استان و کشور مسوول هستید چرا که شما قوه مقننه کشور را تشکیل می‌دهید و قوانین را در سطح کشور به تصویب می‌رسانید.

امام جمعه زاهدان بر لزوم انسجام، همکاری، اتحاد بین نمایندگان و یکصدا دنبال کردن مشکلات مردم تاکید کرد و گفت: در دوره قبل به نمایندگان عرض کردم مجمع نمایندگان را شکل بدهید و جلسات ماهانه داشته باشید و یکصدا کار و مشکلات را دنبال کنید که متاسفانه کمتر تحقق پیدا کرد و عدم توجه به این نکته به استان لطمه وارد می‌کرد.

وی افزود: در دوره‌های گذشته هر کدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نزد ما آمده و زحمات خود را برای استان بیان می‌کردند مطرح می‌کردم که اگر کار به صورت جمعی بود می توانستید کار را بهتر و بیشتر پیش ببرید و حتی اگر به اتفاق نمایندگان استان‌های همجوار دردهای مشترک را پیگیری می‌کردید قطعا کار شما تاثیرگذارتر می‌شد و تقاضای ما از نمایندگان دوره جدید اتحاد، انسجام، انجام کار تشکیلاتی و تقسیم کار است تا هر کدام بخشی از کار را دنبال کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در موقعیت کنونی که دولت و مجلس تازه تشکیل شده موقعیت حساسی پیش رو داریم نیاز است نقش آفرینی نمایندگان مجلس بیشتر شود، باید مسوولان دولت و مجلس را نسبت به استان حساس کرد و هم وضعیت کنونی، ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های استان را به مسئولان کشور و مجلس معرفی کنید.

نهضت خدمت رسانی در سیستان و بلوچستان باید شتاب بیشتری پیدا کند

وی گفت: بر اساس اهتمامی که شهید جمهور به سخنان رهبر معظم انقلاب داشتند حرکت خدمت‌رسانی به سیستان و بلوچستان شتاب بیشتری گرفت و در موقعیت کنونی نیز نمایندگان مجلس باید نقش ایفا کنند و نیازهای استان را بیان کرده و تلاش کنند تا نهضت خدمت رسانی با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و شاهد بهروزی مردم‌ باشیم.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: اگر حرکت رو به رشد سیستان و بلوچستان با همین شتاب ادامه پیدا کند و توقفی ایجاد نشود ان‌شاءالله طی سه تا پنج سال آینده چهره استان کاملا متفاوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اولویت بندی مسائل یکی از اولویت‌های مهم حفظ و تحکیم وحدت و انسجام درون سیستان و بلوچستان است تصریح کرد: تعامل مردم با یکدیگر، مردم با مسوولان، مسوولان با یکدیگر و همه افراد با نظام اسلامی حائز اهمیت است که در این صورت با امنیت پایدار روبرو خواهیم بود.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: با توجه به مبانی رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان امورات را در بخش شیعه و اهل سنت پیش برده ایم و سیاست کلی ما در خصوص اهل سنت، تعامل مثبت، فعال، اثرگذار و هوشمند است.

وی بیان کرد: با هیچکس قصد تقابل و درگیری نداریم بنابراین تعامل باید اثرگذار باشد و تنها دلخوش به احوال‌پرسی‌های روزانه نیستیم، زیرا تأثیری در رسیدن به اهداف نظام و انقلاب ندارد و اگر کسی ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد هوشمندانه عمل کنیم و تنها دلخوش به یک لبخند نباشیم، قانون را مبنای کار قرار دادیم‌ به نفع و ضرر هر کسی که باشد.

عمق فاجعه هشت مهر غیر قابل باور بود

آیت الله محامی به حادثه هشت مهر در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: در این مقطع حرکت نظام اسلامی بر اساس سیاست‌های مقام‌ معظم رهبری به صورت تعاملی پیش رفت تا زمانی که واقعه هشت مهر۱۴۰۱ به وقوع پیوست که عمق فاجعه غیر قابل باور بود و در ابتدا گمان نمی کردیم مردم به این شکل کشته شده باشند و اتفاقات رخ داده کتمان و گزارشی ارائه نشود اما بعد به تدریج ابعاد این فاجعه مشخص شد در حالی که اگر از روز اول واقعیت بیان می‌شد تدبیر بهتری صورت می‌گرفت و مسیر به شکل بهتری دنبال می‌شد.

وی تصریح کرد: از ابتدا بر بررسی دقیق، جامع و منصفانه و احقاق حق مردم از همه اطراف قضایا تاکید کردم و گزارشاتی به مقام معظم رهبری ارائه شد که حضرت آقا نیز گزارشات را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع و هر یک از مطالبات ما در دبیرخانه شورای امنیت ملی یادداشت و سپس در جلسه شورای عالی امنیت ملی تصویب و پس از تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد و اضافه بر آن نیز مقام معظم رهبری اظهار لطف کرده و هیاتی را برای دلجویی به استان فرستاند و پس از آن نیز نیروی انتظامی اعلام کرد جدای از مسیر دادگاه حاضر است به رسم بلوچی کار را پیگیری و دنبال کند.

امام جمعه زاهدان افزود: آشوب باعث تأخیر در روند پیگیری پرونده خواهد شد که متاسفانه آشوب‌هایی رخ داد و حرف‌هایی زده شد که روند پیگیری ماجرا و احقاق حق مردم با کندی روبرو شد.

وی گفت: در این جهت باز هم نظام اسلامی سعه صدر به خرج داد و برخورد تندی نداشت علیرغم اینکه در مجامع مختلف در سیستان و بلوچستان و کشور از ما گلایه داشتند که چرا کاری صورت نمی‌دهید اما با حوصله پیش رفتیم و نظام اسلامی قبل و بعد از هشت مهر همان مسیر عدل و انصاف را دنبال و اتمام حجت کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برخی گلایه می‌کردند که پرونده هشت مهر فراموش شده و چرا شما تکرار می‌کنید اما بنده در پاسخ به آن‌ها مطرح می‌کنم که این واقعه به فراموشی سپرده نشده چرا که داغ فرزند یا جانباز و قطع نخاع شدن یکی از اعضای خانواده چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ قانون مداری، مسئولیت پذیری مردم و همکاری همگانی برای پیشرفت سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: گاهی فرد تخلف می‌کند و نا امنی ایجاد می‌کند و دیگران از او به عنوان یک قهرمان یاد می‌کنند و قانون شکنی تبدیل به یک ارزش می‌شود اما باید فرهنگ قانون مداری در استان رواج پیدا کند و همه برای پیشرفت استان احساس مسئولیت کنند.

گلایه سرمایه گذران از روند سخت سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

آیت الله محامی ادامه داد: گاهی سرمایه‌گذاران بومی در نقاط دیگر سرمایه گذاری می‌کنند و از سخت بودن روند سرمایه‌گذاری‌ در سیستان و بلوچستان گلایه دارند که باید نسبت به استان خود احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند و مسئولان امر نیز زمینه سازی و روند سرمایه‌گذاری در استان را تسهیل کنند.

وی بر لزوم حمایت و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولین اجرایی سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: فارغ از اینکه چه فردی در جایگاه مدیریت قرار دارد مجموعه نمایندگان استان باید با مجموعه مسئولان استانی از سر همکاری و تعامل وارد شوند به گونه‌ای که تداخل در مسوولیت‌ها ایجاد نشود در امورات اجرایی دخالت می‌کنند چرا که شما به می‌توانید زبان گویا و مطالبه گر مردم چه در استان و چه در مرکز کشور باشید و مسئولان اجرایی هم مجری مصوبات شما در مجلس باشند که این به نفع استان و مردم خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان عنوان داشت: باید از کارهای خوب نمایندگان دوره‌های قبل الگو گرفته و از کارهای خلاف آن‌ها نیز درس عبرت بگیرید تا همان گونه که امروز گذشتگان را مورد قضاوت قرار می‌دهیم در آینده دیگران ما را به نیکی مورد قضاوت قرار دهند.

وی بر لزوم رعایت اخلاق و اخلاق مداری در چارچوب قانون تاکید کرد و گفت: یکی از رسومات خوب در سیستان و بلوچستان مردمداری است اما نکته اینجاست که این مردمداری باید در چارچوب قانون باشد نه اینکه برای مردمداری تخلف صورت گیرد و برای مردم هم این اخلاق در اولویت کار است چرا که ممکن است مردم خیلی از خدمات شما را متوجه نشوند اما به برخوردی که می‌کنید توجه‌ دارند و برای آن‌ها حائز اهمیت است.

امام جمعه زاهدان خواستار پیگیری جدی مطالبات مردم شد و گفت: دست مردم به مسوولان کشوری نمی‌رسد اما شما به عنوان نمایندگان مجلس هم می‌توانید قانون‌گذاری کنید تا مطالبات مردم پاسخ داده شود و یا در تعامل با مسئولان قوه مجریه و قوه قضائیه به طور ویژه پیگیر مطالبات به حق مردم باشید.

وی بر لزوم عدالت‌خواهی جدی و مقاومت در برابر مفسدان و رانت‌خواران در سطح کشور و سیستان و بلوچستان تاکید و بیان داشت: متاسفانه زمانی که روی مسائل متعدد دست می‌گذاریم بحث مافیا را مطرح می‌کنند از جمله حوزه سوخت، گوشت، نهاده‌های دامی که سر رشته آن در مرکز کشور است و اگر بتوانید در برابر این گروه ها ایستادگی و مقاومت کنید کاری کارستان انجام داده‌اید.

نقش نخبگان در پیشرفت سیستان و بلوچستان بارز است

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با استقلال و با حریت تمام نقش نظارتی خود را بر قوه مجریه و دستگاه‌های اجرایی داشته باشند آن هم فارغ از جهات مذهبی، قومی و سیاسی زیرا در مواردی مشاهده می‌شود که مطالبه‌گران در هنگام مواجه با برخی مباحث سیاسی و جناحی عمل می‌کنند و در زمان تصدی مسئولیت به دست جناح خودی سکوت می کنند و در مواقع حضور جناح مخالف اقدام به مطالبه گری و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند که البته در این جهت کار سخت است و اگر حقی را تشخیص می‌دهید باید پیش بروید هر چند که انسان تحت فشار و وسوسه قرار می‌گیرد اما نباید آلوده شود و باید تضرع و ابتهال به درگاه خداوند داشته باشد تا لغزش پیدا نکند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در گام بعد شما به عنوان نمایندگان مجلس باید مراقب کنید تا اطرافیان از شما سوء استفاده نکنند و در واقع دین خود را برای دنیای دیگران که به دنبال استفاده نا به حق هستند ندهید.

وی ارتباط با نخبگان دانشگاهی را حائز اهمیت دانست و گفت: شما به عنوان نماینده مجلس می‌توانید به طور مستقیم و غیر مستقیم از ظرفیت نخبگان دانشگاه بهره ببرید چون این کار در پیشرفت و جهش استان موثر خواهد بود.

آیت‌الله محامی گفت: ارتباط و توجه به سازمان‌های مردم نهاد به خصوص جوان‌ترها که دریایی از ظرفیت و ابتکار هستند گام دیگری است و همه این کارها برای این است که ما در استان شاهد یک رشد جامع و متوازن باشیم.

وی ادامه داد: رشد و توسعه باید متوازن باشد نه اینکه در یک حوزه پیشرفت کرده و در حوزه دیگر ضعف داشته باشیم چون در این صورت سیستم به درستی عمل نخواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کارهای اقتصادی و امنیتی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، امنیت پایدار با رشد علمی و اقتصادی حاصل خواهد شد و اگر افراد تحصیل کرده با وضعیت اقتصادی خوب در استان حضور داشته باشند دیگر کسی گرفتار گروهک نمی‌شود و اگر تنها بخشی از بودجه‌های نظامی جهت رشد علمی و اقتصادی اختصاص پیدا کند امنیت پایدار حاصل خواهد شد.

نمایندگان مجلس باید بدون افراط از منافع ملی دفاع کنند

آیت الله محامی بر لزوم استفاده از نیروهای توانمند فارغ از قوم و مذهب، بومی یا غیر بومی با اولویت نیروهای توانمند و شایسته بومی تاکید کرد و گفت: باید از افراد موفق و شایسته از سایر نقاط کشور استفاده کنیم و البته اولویت با نیروهای متخصص بومی است که متأسفانه این کار کمتر صورت می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: دفاع متعادل و معتدل از حقوق نظام و حاکمیت و منافع ملی در عین دفاع از منافع مردم و سیستان و بلوچستان بدون افراط و تفریط حائز اهمیت است از این جهت که گاهی فرد نماینده تنها به دفاع از منافع استان خود پرداخته و خلاف منافع ملی سخن می‌گوید و بالعکس و این در حالی است که منافع ملی و استان‌ها از یکدیگر جدا نیست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بدون افراط و تفریط معتدل و متعادل هم از منافع ملی و حقوق نظام اسلامی، هم از حاکمیت و هم از منافع مردم در استان دفاع کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در پایان بر لزوم برگزاری منظم جلسات مجمع نمایندگان استان تاکید کرد و گفت: حتی اگر برخی نمایندگان پای کار نیایند افراد پای کار باید مجمع را تشکیل و همراه هم باشند و یک صدا مطالبات مردم را پیگیری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار