چند روز پیش تصویر سیاه و سفید دو نفر با لباس‌کار در فضای مجازی منتشر شد که به نظرمی‌آمد لحظات بسیار سختی را به لحاظ شغلی پشت‌سر گذاشته باشند.

در شرح خبر نوشته شده بود آنها پرسنل نیروگاه حرارتی رامین اهواز هستند که تلاش کرده بودند تا نشتی کندانسور توربین نیروگاه را برای جلوگیری از خاموشی رفع کنند. تلاش ۱۸‌ساعته شیرین و نتیجه‌بخش آن هم در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالای ۹۰ درصد، که هم به دل خودشان چسبید و هم به دل مردم که زبان به تحسین آنها گشوده بودند.

ساعت ۷ صبح روز سوم تیرماه پرسنل نیروگاه مثل همیشه به اتاق‌های کار خود رفتند و مشغول شدند، اما دو ساعت بعد و با بلندشدن صدای آلارم مشخص شد قلب نیروگاه یا همان کندانسور دچار مشکل و نشتی شده‌است. دستگاهی صنعتی با حدود ۹ متر ارتفاع، طول ۲۰ تا ۲۵ متر و عرض حدود ۱۸ متر و البته بسیار گرانقیمت. اگر نشتی ادامه پیدا می‌کرد، به‌راحتی می‌توانست به خاموشی بخشی از کشور در تیرماه و گرم‌ترین روز‌های سال ختم شود. لحظات اولیه این حادثه بسیار شبیه مینی‌سریال چرنوبیل بود که در آن حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل به تصویر کشیده شده بود. بهره‌بردار شیمی نیروگاه به محض این‌که متوجه نشتی شد، به بهره‌بردار توربین یا همان رضا خسروی که تصویر خسته و بی‌حال او در شبکه‌های اجتماعی داغ شد، گزارش داد کندانسور نشتی دارد و مشکل باید رفع شود. 

از خسروی می‌خواهیم تا از روز حادثه برای  بگوید: «در سیستم نیروگاه بخار دو نوع آب مقطر و آب خنک‌کننده استفاده می‌شود که از نظر شیمیایی و آنالیز شرایط مناسبی ندارد. اگر آب گردشی که آنالیز خوبی ندارد، وارد محفظه‌ای که داخل آن آب مقطر وجود دارد شود، آن بخش آلوده می‌شود. آن روز بعد از هماهنگی با همکارانی که متخصص این کار هستند، ما با نیمی از ظرفیت به کار خود ادامه دادیم. با مشاهده آلودگی، در اولین قدم باید محل ایجاد آلایندگی را ایزوله کرده و پس از آن به دنبال جایی می‌گشتیم که سوراخ شده است که ممکن بود یک، ۱۰ یا حتی ۱۰۰ لوله باشد. در هر صورت باید می‌گشتیم و پیدا می‌کردیم. حالا هرچقدر هم زمان ببرد. کار در شرایطی ادامه پیدا کرد که دما بسیار بالا بود، در حدی که چشم، دست و پوست در این دما می‌سوزد و به‌سختی می‌توان نفس کشید. البته سوختگی در حدی نیست که بدن‌مان تاول بزند، اما در هر صورت دچار سوختگی می‌شویم. کار کردن در چنین دمایی راحت نیست. در حد یکی‌دو دقیقه و در مواردی حتی ۱۰ ثانیه. یکی داخل می‌رفت کاری انجام می‌داد و بعد از مدت کوتاهی خارج می‌شد. یا در حالت دیگر یک نفر دیگر به‌عنوان جایگزین عملیات را ادامه می‌داد. این‌که گاهی ۱۷، ۱۸ ساعت طول می‌کشد تا نشتی رفع شود، دلایل مختلفی دارد یا خیلی داغ است و بچه‌ها باید انرژی مضاعف بگذارند یا این‌که به صورت دو شاخه‌ای اتفاق می‌افتد. در این عملیات پنج دقیقه داخل می‌بودیم، بعد خارج می‌شدیم و پس از ۱۰ دقیقه استراحت در محیط بیرون، دوباره کار را ادامه می‌دادیم. این عملیات ساعت ۹ صبح شروع شد و زمانی به خودمان آمدیم که دیدیم ساعت سه بامداد است و تازه آن موقع عملیات رفع نشتی با موفقیت تمام شد.»

آن‌طور که خسروی می‌گوید افرادی که در نیروگاه فعالیت می‌کنند، از نظر سلامت قلبی، تنفسی، لنز داخل چشم و... باید در سلامت کامل باشند تا درگیر مشکلات نشوند و، چون در زمان انجام عملیات نیز پروتکل‌های مراقبتی را به‌خوبی رعایت می‌کنند، پس از پایان کار نیز نیازی به ویزیت پزشکی ندارند. ضمن این‌که به‌گفته او، مدیران نیروگاه نیز توجه ویژه‌ای به سلامت پرسنل خود دارند. این که نشتی چه تاثیری روی شبکه برق دارد، بستگی دارد به این‌که این اتفاق در تابستان بیفتد یا زمستان یا اصلا نیاز شبکه چه میزان است، اما به‌گفته خسروی، شبکه برق در اوج گرما نیاز به مراقبت و مدیریت مصرف دارد تا توازن تولید و عرضه و تقاضا به هم نخورد. خسروی می‌گوید در زمان بروز چنین مشکلی به تمام افراد یا مراکزی مانند درمانی و بهداشتی فکر می‌کنند که برای انجام کار خود به برق نیاز دارند. می‌گوید: «درهر نیروگاه بخار ایران و در هر ساعت شرایط اینچنینی و مشابه دیده می‌شود و همکاران با جان و دل و با وجود تمام سختی، کار، گرما، خطرات و تنها به‌خاطر عرقی که به وطن، مردم و شغل خود دارند، مشغول خدمات‌رسانی هستند. البته محمد امیری، محسن رئیسی‌پور، مصطفی کرمی، محمد صادق‌زاده، مرتضی خزایی، ناصر درویش‌زاده، رضا علی‌نژادیان، عبدا... عطایی، رحمان اسکندری و علی منصوری افرادی هستند که در چنین شرایطی به دلیل همان عرق و تعهد به شغل خود، آماده خدمت هستند.»

تقدیر از فداکاران
پس از انتشار عکس این جهادگران، سرپرست ریاست‌جمهوری از مهندسان نیروگاه رامین تقدیر و تاکید کرد: روحیه جهادی و ایثار از عوامل موفقیت و از دارایی‌های مهم و ارزشمند کشور‌است. محمد مخبر افزود: وجود روحیه جهادی میان مردم، صنعتگران، مهندسان و کارگران کشور موجب شده تا با وجود تحریم‌های گسترده، حرکت کشور در مسیر توسعه و پیشرفت مختل نشود. تجلیل از مهندسان نیروگاه رامین که با وجود گرمای شدید و بی‌سابقه هوا با ایثار و از‌خود‌گذشتگی و تلاش مثال‌زدنی، مانع از بروز خاموشی گسترده در شبکه برق کشور و خوزستان شدند، تجلیل از روحیه ایثار و کار جهادی است.»

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار