مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: پنج تالاب ارزشمند در استان وجود دارد که در فهرست ملی تالاب‌های کشور ثبت شده‌اند.

محمدحسین بازگیر،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم  گفت: تاکنون درباره وجود تالاب‌های مهمی که در استان قم وجود دارد، اطلاع‌رسانی نشده است، پنج تالاب ارزشمند در قم وجود دارد که در فهرست ملی تالاب‌های کشور ثبت شده‌اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم، به این تالاب‌ها اشاره و بیان کرد: تالاب بزرگ دریاچه نمک که بین سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار دارد، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.

او به نقش و ضرورت وجود کویر برای طبیعت به ویژه دشت کویر در استان قم اشاره کرد و افزود: برخلاف تصور برخی که کویر را یک عرصه بدون حیات می‌دانند، کویر یک زیست‌بوم بسیار با ارزش است و در قم هم با حمایت تالاب بزرگ دریاچه نمک پوشش گیاهی و حیات‌وحش مناسبی در دشت کویر ایجاد شده است.

او در ادامه به تالاب‌های دیگر این استان اشاره کرد و گفت: تالاب حوض سلطان که شبیه صفحه‌ای آینه‌ای بسیار زیبا است، برای بیش‌تر مردم ناشناخته است، این تالاب در کنار آزادراه تهران - قم (خلیج فارس) قرار گرفته است و بیش‌تر افراد به اشتباه این دریاچه را، دریاچه نمک تصور می‌کنند.

تالاب مره که نزدیک به ۳۰ هزار هکتار وسعت دارد، از جمله تالاب‌های دیگر قم است که بازگیر از آن نام برد و گفت: وسعت این تالاب نزدیک به ۳۰ هزار هکتار است و هم اکنون زیستگاه پرندگان مهاجر است و حدود ۱۷۰ گونه پرنده مهاجر در این تالاب فرود می‌آیند و از مسیر تاریخی‌طبیعی سیبری‌نیل حمایت می‌کند.

او افزود: به اعتقاد کارشناسان حوزه پرنده‌شناسی ارزش تالاب مره در قم کم‌تر از تالاب میانکاله نیست.

بازگیر اضافه کرد: بهشت معصومه تالاب دیگر قم است که متأسفانه درباره این تالاب و اهمیت آن در کنترل ریزگرد‌های استان به طور شایسته توضیح داده نشده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.