مدیرکل محیط‌زیست قم گفت: منشأ گردوغبار اخیر قم از استان‌های مرکزی و اصفهان بوده و کانون‌های گردوغبار قم در منطقه شرق استان هنوز به طورجدی فعال نشده‌اند.

محمدحسین بازگیر گفت: بارش‌های امسال در قم ۵۰ میلی‌متر بیشتر از سال گذشته بوده است، بااین‌حال به دلیل افزایش فعالیت کانون‌های گردوغبار در استان‌های مرکزی و اصفهان، وضعیت این پدیده در قم نسبت به سال‌های گذشته بهتر نشده‌است.

 مدیرکل محیط‌زیست قم با بیان اینکه در حوزه محیط‌زیست ۲۲ دستگاه وظایف قانونی دارند، رسالت اصلی اداره کل حفاظت محیط‌زیست را دیده‌بانی و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط در حل معضلات و پیشگیری از چالش‌های زیست‌محیطی ذکر کرد.

بازگیر عنوان کرد: طی یک سال گذشته سه ایستگاه جدید سنجش وضعیت هوا در شهر قنوات، کوه سفید و پردیسان قم نصب شده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط استان قم در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با گردوغبار، از جمله درختکاری ۱۲ هزار زمین از عرصه‌های آسیب‌دیده استان در سه سال گذشته، گفت:۳۰ هزار زمین از مساحت قم به دلیل قطع حقابه و خشکسالی‌های ادواری به نقطه بحرانی در تولید گردوغبار تبدیل شده است.

بازگیر، کمبود اعتبارات در اختیار نبودن عرصه‌های بیابانی در حفاظت از محیط‌زیست را از چالش‌های مهم در احیای کانون‌های پرخطر دانست و تاکید کرد: ۷۰ درصد از منابع طبیعی تولید گردوغبار در اختیار منابع طبیعی است.

 مدیرکل محیط‌زیست قم با بیان اینکه مراتع، زمین‌های کشاورزی، فعالیت‌های معدنی، عدم تخصیص حقابه و علت بی‌رویه دام از عوامل ایجاد نقاط بحرانی در تولید گردوغبار هستند، گفت: سال گذشته حدود ۶ هزار متر از عرصه تالاب مره از محل حقابه رودخانه شور آبگیری شد که این امر باعث مهاجرت حدود ۱۰۰ هزار پرنده مهاجر در طول سفر از مسیر سیبری به نیل در تالاب مره قم شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در پایان بر همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با پدیده گردوغبار تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار