استاندار قم مدیریت آب منطقه‌ای استان را موظف کرد تا با انجام عملیات اصلاحی «بند شور»حقابه تالاب مره تامین شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در بازدید استاندار قم از تالاب مره با بیان اینکه احداث بند شور و دستکاری‌های جوامع محلی و بومی برای تامین مراتع و آب مایحتاج شتر‌های منطقه باعث شده است تا حیات تالاب مره و میزان حقابه آن به خطر بیفتد گفت: مهمترین منبع تغذیه تالاب مره رودخانه دائمی شور است که احداث این بند باعث شده تا در مقاطعی از سال آبگیری این تالاب به پایین‌ترین سطح خود برسد و منجر به خشکی آن شود.

وی در این بازدید با ارائه مستنداتی در خصوص حقابه تالاب مره و وضعیت زیست بوم منطقه و همچنین تبیین مخاطراتی که ممکن است با از بین رفتن تالاب مره به وجود آید گفت: این تالاب با مساحت ۱۱ هزار هکتار که در همسایگی کویر مرکزی ایران قرار دارد یکی از کانون‌های مهم کنترل گرد و غبار و ریزگرد برای استان‌های همجوار به شمار میرود.

استاندار قم پس از بازدید از بند شور و همچنین بررسی نظرات مدیران استانی و همچنین برخی از افراد بومی منطقه مدیریت آب منطقه‌ای قم را موظف کرد تا در اولین فرصت عملیات اصلاحی بند شور را اجرایی کند.

وی گفت: در این خصوص مدیریت آب منطقه‌ای مکلف است سازه‌ای احداث کند تا بر اساس آن هدایت آب از مسیر اصلی رودخانه با نظارت این مجموعه و در مواقع نیاز ضروری مراتع و شترداران انجام شود؛ که به موجب این دستورالعمل هیچ نهاد، سازمان و یا حتی جوامع محلی و دیگر افراد حق برداشت یا مسدود کردن مسیر رودخانه را ندارند.

سیدمحمدآقامیری با بیان اینکه نباید اقدامی صورت گیرد که باعث به مخاطره افتادن حیات تالاب شود گفت: از آنجایی که احداث آزاد راه قم -گرمسار باعث شده تا زندگی بخش از جوامع محلی و بومیان منطقه تحت تاثیر قرار گیرد باید تدابیری اندیشیده شود که این افراد نیز متضرر نشوند چرا که مردم ذینفعان اصلی در این مسئله هستند.

گفتنی است طرح عملیات پخش سیلاب رودخانه شور به منظور احداث یک بند در مسیر اصلی رودخانه شور با مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آب خیزداری استان در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که این طرح با هدف انحراف بخشی از مسیر آب در مواقع سیلابی به مراتعی که در ضلع شرقی رودخانه قرار داشتند احداث شد.

در حاشیه این بازدید استاندار و هیئت همراه از کاروانسرای دیر گچین نیز بازدید کردند که بنا به گفته ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان این مجموعه در مرحله ثبت سند می‌باشد که بلافاصله پس از طی کردن مراحل ثبت سند فراخوان مزایده برای بهره‌برداری از آن اعلام خواهد شد.

کاروانسرای دیر گچین با ۱۲ هزار متر مربع در کیلومتر ۶۰ آزادراه قم - گرمسار قرار دارد و سنگ بنای آن در عصر ساسانی گذاشته شده و در دوره سلجوقی و صفوی بازسازی شده است و اکنون به عنوان مادر کاروانسرا‌های ایرانی از آن یاد می‌کنند. همچنین در شهریور ماه ۱۴۰۲ این کاروانسرا به ثبت جهانی رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار