برای بررسی تعامل مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم با مهدی کوچک‌زاده به گفتگو نشستیم.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان- محمد امیرحسینی؛ بین مجلس یازدهم و دوازدهم با دولت شهید آیت‌الله رئیسی به‌دلیل همسویی مواضع تعامل خوبی ایجاد شد، اما پیروزی نماینده جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باعث شده تا این سوال به‌وجود بیاید آن همکاری که مجلس با دولت سیزدهم داشت همان تعامل را با دولت چهاردهم خواهد داشت؟

البته دولت و مجلس همواره مکمل یکدیگر بوده‌اند و دولت چهاردهم ملزم به اجرای برنامه هفتم است که توسط مجلس به تصویب رسیده لذا همکاری‌های مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم که عمر چهار ساله‌شان با هم یکی شده، بسیار مهم است.

برای بررسی نحوه تعامل مجلس با دولت آینده با مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس چگونه با دولت چهاردهم تعامل خواهد داشت؟

تکلیف قوا و رابطه بین قوا را قانون اساسی به‌طور دقیق مشخص کرده و فصلی برای حدود و اختیارات هر قوه اختصاص یافته است و البته بر اساس اصل یکصد و دهم قانون اساسی حل هرگونه اختلاف بین قوا و بالاتر از آن و تنظیم روابط قوای سه گانه بر عهده رهبری است. 

خوشبختانه در حرف و نظر، هم رئیس‌جمهور منتخب در دوران تبلیغات انتخاباتی بار‌ها چارچوب کار خود را مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام که مصوب رهبر معظم انقلاب است، اعلام کرد و هم اکثریت مجلس با ادعای اصولگرایی و تبعیت از رهبر انقلاب از رای‌دهندگان رای گرفته‌اند لذا اگر هر دو قوه بتوانند بر شیطنت و توطئه‌های بدخواهان بدگوهر که درصدد ایجاد اختلاف و نقارند فائق آیند تعامل مثبتی بین آنها وجود خواهد داشت. مهمترین نکته پناه بردن به خدا از شر «وسواس الخناسها» و «نفاثات فی العقد» هاست که کم هم نیستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه راهکار‌هایی را به کار خواهید گرفت تا بین مجلس و دولت تنش ایجاد نشود؟ 

تبعیت از ولایت و تمکین به قانون و مبارزه جدی با اطرافیان ناباب البته عدم ایجاد تنش به اقدامات دوطرفه نیازمند است که امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب هم طبق وعده‌های دوران انتخابات در این راستا عمل و حرکت نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای دادن رای اعتماد به وزرا چه ملاک‌هایی خواهید داشت و به نظر شما وزرایی که به مجلس معرفی می‌شوند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

برای دادن رای اعتماد به وزرا علاوه بر داشتن توانایی، تخصص و تجربه، دو ویژگی را براساس فرمایشات امام خمینی (ره) همواره در نظر خواهم داشت که عین فرمایش امام را ذیلا تقدیم می‌دارم:

ما باید این مطلب را به مجلس شورا اعلام کنیم که باید یک دولت متدینِ تمام، صددرصد اسلامی و قاطع [انتخاب شود]، یک نفر وزیر اگر مثل بعضی از این وزرا که الآن هستند باشد، اینها نپذیرند. تمام وزرا یکی یکی باید بررسی بشود. وزیر متدین صددرصد انقلابی، مکتبی و قاطع.

یک دولتی باید باشد تمام افرادش، وزرایش تمامشان اشخاصی باشند که بفهمند چه شده است. بفهمند که ما در چه حالی واقع هستیم. بفهمند که اسلام چه جور باید در ایران پیاده بشود؛ و جایی دیگر در مورد دادن پست‌ها و مسئولیت‌ها می‌فرمایند:

ما نمی‌توانیم تحمل کنیم این مطلبی را که آقایان می‌خواهند با آن مغز‌هایی که در اروپا تربیت شده است درست بکنند. ما می‌خواهیم اسلام را [پیاده] بکنیم.

باید تمام امور را مجلس اصلاح بکند. یعنی با تمام قدرت، دولتی که تعیین می‌کند، دولت صددرصد اسلامی دارای قدرت باشد، و کار‌هایی را که می‌کند دولت و همین‌طور کار‌هایی که در وزارتخانه‌ها می‌شود، کار‌هایی که در استان‌ها می‌شود، همه تحت‌نظر باشد و مجلس بازخواست کند از اینها. بخواهد اینها را و استیضاح کند، اگر یک وقت خطا کردند.

این اشخاصی که انقلابی نیستند باید در رأس وزارتخانه‌ها نباشند.

امام خمینی

به همه مسئولان کشورمان تذکر می‌دهم که در تقدم ملاک‌ها، هیچ ارزش و ملاکی مهمتر از تقوا و جهاد در راه خدا نیست و همین تقدم ارزشی و الهی باید معیار انتخاب و امتیاز دادن به افراد و استفاده از امکانات و تصدی مسولیت‌ها و اداره کشور و بالاخره جایگزین همه سنت‌ها و امتیازات غلط مادی و نفسانی بشود، چه در زمان جنگ و چه در حالت صلح، چه امروز و چه فردا، که خدا این امتیاز را به آنان عنایت فرموده است و صِرف امتیاز لفظی و عرفی کفایت نمی‌کند، که باید هم در متن قوانین و مقررات و هم در متن عمل و عقیده و روش و منش جامعه پیاده شود و مصلحت زجر کشیده‌ها و جبهه رفته‌ها و شهید و اسیر و مفقود و مجروح داده‌ها و در یک کلام، مصلحت پابرهنه‌ها و گودنشین‌ها و مستضعفین، بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و باید سعی شود تا از راه رسیده‌ها و دین به دنیا فروشان، چهره کفرزدایی و فقرستیزی روشن انقلاب ما را خدشه‌دار نکنند و لکه ننگ دفاع از مرفهین بیخبر از خدا را بر دامن مسئولین نچسبانند و آنهایی که در خانه‌های مجلل، راحت و بی‌درد آرمیده‌اند و فارغ از همه رنج‌ها و مصیبت‌های جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه‌های محروم، تنها ناظر حوادث بوده‌اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته‌اند، نباید به مسئولیت‌های کلیدی تکیه کنند، که اگر به آن جا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبه بفروشند و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند، چراکه اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیده‌اند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بی‌خبران مشاهده نکرده‌اند و از همه زجر‌ها و غربت‌های مبارزان و التهاب و بی‌قراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زده‌اند، غافل و بی‌خبرند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا اختلافات حزبی می‌تواند باعث ندادن رای اعتماد و ایجاد تنش با دولت شود؟ 

به هیچ‌وجه نباید بشود، تنها و تنها معیار‌هایی که عرض کردم باید ملاک رد و قبول وزرای معرفی شده باشد، اما متاسفانه می‌دانیم و می‌دانید که بعضا این رهنمود‌های حیات‌بخش را تندروی می‌دانند و عمل به آنها را با کمال بی‌شرمی و بی‌حیایی تحت عناوین موهوم مثل تندروی و خالص‌سازی و نظائر آنها تخطئه کرده و مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند و همین بی‌توجهی به آرمان‌ها و ارزش‌هایی که امام مطرح کرده ریشه بسیاری از اختلافات و ناکامی‌های ناشی از آن اختلافات است.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما مهمترین اولویت‌هایی که دولت چهاردهم باید در دستورکار داشته باشد چیست؟ 

در عنوان کلی مهم‌ترین اولویت دولت باید «فراهم نمودن زمینه سعادت و رشد و تعالی مردم» باشد که امروزه اصلی‌ترین مانع بر سر راه این هدف، مشکلات اقتصادی و معیشتی و عدم ثبات در این زمینه است که باید با اتکا و باور به توانمندی‌های داخلی از سد و مشکلاتی که بخش عمده‌ای از آن را دشمنان ملت و استکبار ایجاد کرده‌اند، عبور کرد و رضایت مردم را برای همراهی در تعقیب اهداف نظام و انقلاب همراه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما با توجه به اینکه آقای پزشکیان هم سابقه حضور در دولت را دارند و هم سال‌ها در مجلس بودند به نظر شما چقدر می‌توانند در اجرا قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی نظام موفق باشند؟ 

به نظر من علی‌رغم یک دوره وزارت و چند دوره عضویت در مجلس تجربه و توانمندی مدیریتی کافی در ایشان حاصل نشده و به همین خاطر باید کمک زیادی از سوی خیرخواهان به ایشان صورت گیرد تا خدای ناکرده کار مردم بر زمین نماند و البته تا حد زیادی ایشان باید زمینه و آمادگی برای پذیرش کمک‌ها و خیرخواهی‌ها را بروز دهد و الا به قول معروف: «دری که کوبه ندارد کسی نمی‌کوبد».

مسعود پزشکیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۱:۳۲ ۲۹ تير ۱۴۰۳
فکرکن کمک کردیم چه اتفاقی میفته برا کسانیکه کمک کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۹ تير ۱۴۰۳
مگه خیرخواهان و همین پزشکیان به رئیسی کمک کرد که الان براش کمک گدایی میکنین؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۹ تير ۱۴۰۳
آقای نماینده مگر دری هست که شما دنبال کوبه می گردی؟ کابینه را ظریف از قبل مشخص کرده همانطور که هیات انتخاب کابینه را از قبل مشخص و الآن اعلام کرده است. کجای مار هستید شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۹ تير ۱۴۰۳
آقای کوچک زاده !
این صحبتهای شما با مواضع قبلی شما در بحثهای کارشناسی
با ظریف و همفکرانشان ، در تضاد است !!!!
Germany
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۹ تير ۱۴۰۳
این نماینده ها با رای ده هزار نفری بالا اومدن!
بس رای ندادن
خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۹ تير ۱۴۰۳
انتخابات مجلس رای اش همینقدر است چون مربوط به منطقه و روستا ها و محلی است نه استانی یا کشوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۹ تير ۱۴۰۳
اسکول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۹ تير ۱۴۰۳
سر چشمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۹ تير ۱۴۰۳
ضمن عرض سلام و صبح بخیر به همه هم وطنان عزیز ؛چوب لای چرخ این بنده خدا نکنند کمک کردن پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۹ تير ۱۴۰۳
یعنی چی یعنی خیر خواهان ب پزشکیان کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۹ تير ۱۴۰۳
اشتباه منفی دادم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۹ تير ۱۴۰۳
یعنی پزشکیان = بایدن هست

درست هم هست کلا نمیدونه ریاست جمهوری درباره چی هست اینجور از ظاهر امر پیداست
آخرین اخبار