معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در اطلاعیه‌ای از مردم خواست در صورت مشاهده تغییر الگوی گزش در پشه‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

در بخشی از این اطلاعیه که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است: با توجه به شناسایی پشه آئدس در یکی از شهرستان‌های استان اردبیل، مردم گاهی در مواجهه با پشه‌هایی با مشخصات مختلف، دچار نگرانی شده و با انتشار تصویر پشه در فضای مجازی، درخواست تشخیص نوع پشه را دارند.
بر اساس این اطلاعیه، از آنجایی که تشخیص دقیق و علمی نوع پشه از روی تصاویر ارسالی در فضای مجازی نمی‌تواند ممکن و قابل استناد باشد، شهروندان در صورت مشاهده موارد مشکوک یا تغییر الگوی گزش در پشه‌ها موارد را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی اطلاع‌رسانی کنند تا همکاران ضمن بررسی دقیق‌تر موضوع، اقدامات حشره‌شناسی لازم را انجام دهند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همچنین به مردم توصیه کرده است در راستای کاهش محیط رشد و تکثیر پشه‌ها نسبت به از بین بردن مانداب‌ها، بهسازی محیط و پاکسازی از ظروف و لوازمی که امکان جمع شدن آب در آنها وجود دارد از جمله لاستیک‌های مستعمل، ظروف و درب‌های پلاستیکی و زیر گلدانی‌ها اقدام و با حذف آنها از محیط یا خشک نگهداشتن این ظروف امکان تکثیر و گسترش پشه را از بین ببرند.
پشه‌ها یکی از عوامل گسترش تهدیدات زیستی هستند که یکی از گونه‌های خطرآفرین با عنوان پشه آئدس مهاجم در برخی کشور‌ها زیست می‌کنند. این پشه باعث انتقال بیماری تب دنگ، چیکونگونیا و زیکا می‌شود و در صورت تبدیل شدن به اپیدمی، مرگ و میر را افزایش می‌دهند.
آب زیر گلدان‌ها، آب انبار‌ها و یا قایق‌های کنار بنادر از دیگر زیستگاه‌های مناسب برای زندگی این گونه از پشه است که برای جلوگیری از زیست و تکثیر این گونه از پشه باید مراقبت‌های لازم انجام شود.
پشه آئدس سازگار با اغلب اقلیم‌ها است و می‌تواند ویروس را به نسل بعد از خود با تخم‌گذاری منتقل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.