آفت سن غلات، مهم ترین آفت مزارع گندم و جو در شهرستان ارزوئیه که قطب تولید گندم استان است، به شمار می‌آید.

 پور عبدالله گفت: آفت سن غلات، مهم ترین آفت مزارع گندم و جو در استان کرمان، به خصوص در شهرستان ارزوئیه که قطب تولید گندم استان است،  به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه این آفت به ۲ صورت سن مادر و پوره سن به محصول خسارت وارد می‌کند، افزود: خسارت سن مادر به صورت کمی و خسارت پوره سن به صورت کیفی است و  این آفت همه ساله از اواخر بهمن ماه با گرم شدن هوا به سوی مزارع حاشیه ریزش و شروع به تغذیه و تخم گذاری می کند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه بیان داشت: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با ریزش و مشاهده این آفت در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ در مزارع شهرستان ارزوئیه، ریزش سن مادر رسما اعلام و جلسات ستاد مبارزه با سن در استان و شهرستان تشکیل شد تا مسائل و مشکلات حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: همچنین اطلاع رسانی و عملیات پایش در قالب ۱۵ شبکه مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی متشکل از ۳۰ نفر از کارشناسان مراکز خدمات و کارشناسان مدیریت شهرستان انجام شد. 

این مقام مسئول  گفت: مبارزه به موقع با سن گندم در سطح ۲۵ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم وجو انجام گرفت که شامل ۹ هزار و ۹۰۰ هکتار مبارزه با سن مادر و ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه با پوره سن می‌باشد.

وی افزود: خوشبختانه از ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم شهرستان ارزوئیه مقدار ۶۴ هزار  تن محصول با درصد سن زدگی زیر ۵/۰ درصد تحویل سیلو شد که این میزان کاهش سن زدگی با اقدامات موثر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، بازدید مستمر کارشناسان شبکه‌های مراقبت و حفظ نباتات و ارائه توصیه‌های فنی و کارشناسی و مهم تر از همه همکاری و همراهی کشاورزان برای مبارزه به موقع میسر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار