معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: کار تهیه و تدوین اطلس جامع سلامت جمعیت زیر پوشش این دانشگاه به تفکیک ۳۶ مرکز جامع خدمات سلامت آغاز شده است.

محمد قربانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: این اقدام پژوهشی از حدود یک ماه قبل آغاز شده که در قالب آن ۲۰۰ شاخص شامل وضعیت سلامت، بیماری، دلایل مرگ و میر، تولد و کلیه شاخص‌هایی که رعایت آنها منجر به یک زندگی سالم و بدون بیماری خواهد شد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی شاخص‌ها نظیر بازماندگی از تحصیل، طلاق و ازدواج، سوانح و حوادث توسط دستگاه‌هایی، چون آموزش و پرورش، دادگستری، پلیس راهور، بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها تهیه می‌شود لذا از این دستگاه‌ها انتظار می‌رود برای تهیه اطلس سلامت همکاری لازم را داشته باشند.

قربانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت در تهیه برخی آمار‌ها نظیر طرح‌های غربالگری مشکل خاصی ندارد، ولی تهیه آمار یاد شده از حوزه اختیارات این دانشگاه خارج است و حال آنکه دریافت دقیق این آمار برای برنامه ریزی در سلامت افراد جامعه تاثیرات بسیار مثبت دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در ادامه از غربالگری هزار و ۳۰۶ نوزاد در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۹ مورد مشکوک شناسایی شدند که بعد از انجام آزمایش‌های لازم ۶ مورد زیر درمان قرار گرفتند و از بروز عوارض جدی به آنان جلوگیری شد.

قربانی تصریح کرد: انجام غربال‌گری کم‌کاری تیروئید در سه تا پنج روزگی نوزادان، در راستای برنامهٔ کشوری غربال‌گری نوزادان و با هدف تشخیص زودهنگام و به‌موقع کم‌کاری تیروئید در نوزادان و جلوگیری از عوارض جبران‌ناپذیر آن، مانند عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات رشدی و شنوایی همه ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۴۴ مورد در تربت‌حیدریه، ۱۶۳ مورد در مه‌ولات و ۲۹۹ مورد در زاوه انجام شد، افزود: کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع دوران نوزادی است که در صورت فقدان تشخیص و درمان به‌موقع، می‌تواند پیامد‌های ناگواری برای سلامت و آیندهٔ کودک داشته باشد.

قربانی گفت: خوشبختانه با انجام غربالگری ساده و کم‌هزینه، می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی و با درمان به موقع از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.