یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در روایتی از جابر انصاری از رسول خدا (ص) نقل شده که "مهدی (عج) از فرزندان من است و در خلقت و خوی شبیه‌ترین مردم به من است. "

حجت الاسلام محمد حائری شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر قرآن و حدیث،در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر (ع) بیان کرد: حضرت علی اکبر (ع) فقط یک جوان شجاع و فداکار نبودند، بلکه شخصیتی جامع و کامل بودند که در ابعاد مختلف علمی، عرفانی و اخلاقی نیز مقام بلندی داشتند.

وی ادامه داد: در برخی از منابع تاریخی از ایشان به عنوان محدث و راوی حدیث یاد شده است. این نشان می‌دهد که ایشان در علوم دینی و معارف اسلامی تبحر داشتند و از محضر پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) و سایر بزرگان اسلام کسب علم و دانش می‌کردند.

حائری تصریح کرد: در منابع روایی و تاریخی به زیبایی و جلال حضرت علی اکبر (ع) اشاره شده است؛ گفته شده که ایشان چهره‌ای نورانی و زیبا داشتند و شباهت زیادی به پیامبر اکرم (ص) داشتند. در روایتی از امام حسین (ع) نقل شده است که "هرگاه دلتنگ دیدار جدمان پیامبر می‌شدیم، به علی اکبر نگاه می‌کردیم. "

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در روایتی از جابر انصاری از رسول خدا (ص) نقل شده که "مهدی (عج) از فرزندان من است و در خلقت و خوی شبیه‌ترین مردم به من است. " با توجه به اینکه حضرت علی اکبر (ع) شباهت زیادی به پیامبر (ص) داشتند، می‌توان نتیجه گرفت که ایشان در برخی از ویژگی‌ها به امام زمان (عج) نیز شباهت داشتند.

این پژوهشگر قرآن و حدیث اظهار کرد: این تعبیر می‌تواند دو معنا داشته باشد. اول اینکه "ابن" به معنای پیرو کامل باشد، و این با توجه به مقام علمی و اخلاقی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و همچنین تربیت و پرورش حضرت علی اکبر (ع) در مکتب این دو امام بزرگوار، معنا پیدا می‌کند. معنای دوم "ابن" این است که از منظر تحلیل اخلاقی و عرفانی و تربیتی برای کسی که از استادی و بزرگی پرورش علمی و اخلاقی یافته، به کار می‌رود و بر این اساس ابن در این جمله به معنای پرورش یافته در مکتب امام حسن و امام حسین (ع) است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار