هر روز که بیشتر از انتخاب دکتر پزشکیان می‌گذرد گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم نیز بیشتر می‌شود.

هرروز که بیشتر از انتخاب دکتر پزشکیان می‌گذرد گمانه زنی ها درباره کابینه دولت چهاردهم نیز بیشتر می‌شود. کابینه‌ای که از همان روز اول گمانه زنی‌های بسیاری را به همراه داشت. با این حال اما بعد از انتخاب دو روز گذشته شمایل کلی کابینه تا حدودی مشخص شد. رئیس‌جمهور منتخب مردم ايران در حکمی محمدجواد ظریف را به ریاست شورای‌ راهبری دوره انتقال دولت‌ چهاردهم منصوب کرد و حالا فقط جزئیات این کابینه باقی مانده است.

مرجع وزارت خارجه دولت چهاردهم آقای ظریف و مرجع تیم اقتصادی آقای طیب نیا است

محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است. رئیس جمهور منتخب از کارگروه‌ها خواسته تا برای هر وزارتخانه سه گزینه مناسب مشخص کنند تا او بتواند از میان آنها بهترین فرد را برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب کند.

محمد علی وکیلی فعال اصلاح طلب نیز در این زمینه گفته است: تا این حد معلوم است که مرجع وزارت خارجه دولت چهاردهم آقای ظریف است . اگر بنا باشد کسی تعیین کند که چه کسی باید وزیر خارجه باشد طبعا آقای ظریف است و انتخاب نهایی هم با آقای رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: در زمینه تیم اقتصادی هم آقای طیب‌نیا مرجع است و طبعا روسای بانک مرکزی، برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد زیر نظر آقای طیب نیا مد نظر قرار خواهندگرفت . هرگروهی حزبی هم که به آقای پزشکیان کمک کردند طبعا لیست خود را به آقای پزشکیان ارائه خواهند کرد اما در نهایت اینکه از بین این لیست ها چه کسی انتخاب خواهد شد مشخص نیست. اما قطعا افراد جدید با خصلت هایی نظیر شجاعت در کابینه حضور خواهند داشت تا بتوان به سقف آرزهای مردم دست پیدا کرد.

وکیلی در پاسخ به این سوال که آیا کابینه کاملا اصلاح طلب است ؟ بیان کرد:  آقای پزشکیان یک فرد اصلاح طلب است اما در عین حال فردی حزبی نیست. بنابراین اگرچه کابینه ایشان حزبی نخواهد بود اما با رویکردهای اصلاح طلبانه توام خواهد بود. کابینه اصلاح طلب با کابینه حزبی متفاوت است.انتظار عمومی این است که کابینه ای که شکل می‌گیرد رنگ هیچکس جز خود آقای پزشکیان را نداشته باشد .رای آقای پزشکیان به سبب خصوصیات خاص خودش است و خودش هم اعلام کرده است که امتداد هیچ یک از دولت ها نخواهد بود انتظار افکار عمومی این است که کابینه ای با خصلت های جدید شکل بگیرد .

من پیشنهاد شخصی خود را درباره حضور آقای مخبر در دولت به  آقای پزشکیان ارائه دادم

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب که پیشتر در توصیه‌ای به رئیس جمهور منتخب گفته بود تا محمد مخبر را به عنوان معاون اول نگه دارد در این زمینه گفته است:  من پیشنهاد شخصی خود را درباره حضور آقای مخبر به وی ارائه دادم و هنوز کسی در این باره با من صحبتی نداشته است. حتما کابینه وی از کابینه قبلی فراجناحی‌تر است.   به هر حال چهارچوب دیدگاه‌های آقای پزشکیان باید در این کابینه متجلی شود. اینکه آقای پزشکیان اعلام کرد حزبی نیست هم برای خودش و هم برای احزاب خوب است؛ برای احزاب به این دلیل خوب است که پیشنهادی برای کسی ندارند و فرصت خوبی هم هست که احزاب در مقام انتقاد از رئیس جمهور قرار بگیرند و در رودر بایستی سیاسی نباشند. برای خود او هم به این دلیل خوب است، زیرا دیگر ضرورت ندارد ملاحظات احزاب را مدنظر قرار دهد.

آقای پزشکیان از وزرا و مدیران شایسته‌ای همچون شهید امیرعبداللهیان استفاده کند 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر نیز در این باره گفت: رئیس‌جمهور منتخب با تکیه بر اصل شایستگی، از مدیران و نیروهای شایسته همه جریان‌های سیاسی در ترکیب کابینه دولت چهاردهم استفاده کند.

وی ادامه داد: به نظر بنده در دولت دکتر پزشکیان باید خط و خطوط سیاسی کنار گذاشته شود و از وزرا و مدیران شایسته‌ای همچون شهید امیرعبداللهیان که در کابینه شهید رییسی حضور داشتند یا سایر مدیران شایسته و کاربلد که در کابینه روسای جمهور گذشته حضور داشتند، در ترکیب دولت خود استفاده کند به بیان روشن‌تر با مبنای قرار گرفتن اصل شایسته‌سالاری توسط رئیس‌جمهور منتخب و مشاوران ایشان، می‌توان از ظرفیت‌های مدیریتی موجود کشور در ترکیب کابینه دولت چهاردهم استفاده کرد به نحوی که  همه با هم کار کنند و به ملت خدمت کنند و کشور را بسازند.

نا گفته نماند که خبرگزاری تسنیم چندی پیش  خبر داده بود که آقای عباس عراقچی تقریباً اولین وزیری است که کارگروه‌های مشورتی دفتر رئیس‌جمهور منتخب درباره او، جمع بندی دارند و اگر اتفاق خاصی نیافتد ایشان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه به مجلس معرفی خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام یک از گمانه زنی ها درباره کابینه دکتر پزشکیان رنگ و بوی حقیقت خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۴ تير ۱۴۰۳
آقای پزشکیان نباید از این افراد ضعیف که امتحان خود را پس دادن استفاده کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۴ تير ۱۴۰۳
یا خدا کشورمون رو از بلای عظیم نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۴ تير ۱۴۰۳
واقعا که!!!
ظاهرا هیچ کسی فقط برای همراهی با ایشون در ستاد فعالیت نکرده بلکه نظراتی داشته که میخواد و باید اعمال بکنه!!!!
این یه چیز میگه!
اون یه چیز میگه!
اون یکی تکذیب میکنه!
یکی دیگه میگه سمتی نخواهد داشت!!
دیگری میگه میرم دنبال رساله دکتری و زندگی م!
چقدرم که راست میگن همه شون!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۴ تير ۱۴۰۳
انتخاب مخبر اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۴ تير ۱۴۰۳
از رییس جمهور تقاضا داریم افراد عالم وعادل رو پای کار بیارن ..به نظرم از افراد جوان کمک بگیرن خیلی خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۴ تير ۱۴۰۳
خواب دیدی خیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۴ تير ۱۴۰۳
ورشکستگی ویک جهان تحریم یک ایران فقیر برای اینکه دردولت سنگ اندازی کنند دنبال سهم خواهی تحت عنوان وفاق ملی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۴ تير ۱۴۰۳
هیچ کدام چون آنها امتحان شان را دادند ، انسان های شایسته و بزرگواری دیگری هم هستند دل همه از آنها چرکین است اگر اینها بیایند از آقای منتخبی که رای آورده دل همه چرکین و کدر می شود نباید این کار را بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۴ تير ۱۴۰۳
اگه آقای پزشکیان در حرفاش صادق باشه هیچکدام
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۴۹ ۲۴ تير ۱۴۰۳
با عرض سلام و احترام به دکتر پزشکیان، اینجانب که یکی از مردم ایران هستم از شما می خواهم که افرادی را برای کابینه دولت انتخاب نمائید که دارای دو ویژگی تخصص در حوزه مورد نظر و ایمان قوی باشد.
متخصص باشد یعنی کاربلد باشد. ایمان قوی داشته باشد یعنی دزد نباشد، دلسوز مردم باشد و ...
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۳۸ ۲۴ تير ۱۴۰۳
آقای پزشکیان خیلی خوب میفهمه کی را انتخاب کنه چون رئیس جمهور منتخب ملته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۴ تير ۱۴۰۳
حسین چرا با عقده حرف میزنی. دیگه 16میلیون رای این همه متختب منتخب نمیخواد عمویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۴ تير ۱۴۰۳
اگه ملت ببینند همون ادمهایی که گوشت از صد تومن به 800 تومن رسوندن استفاده بشه سرشون کلاه گشاد رفته کلا از انتخابات نا امید میشن
Iran (Islamic Republic of)
امین الله
۰۷:۲۵ ۲۴ تير ۱۴۰۳
کارنامه آقای عراقچی در برجام چگونه بود بررسی شود .
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۰۷:۲۳ ۲۴ تير ۱۴۰۳
خدایا خودت رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۴ تير ۱۴۰۳
لازم به گمانه زنی نیست کمی صبرکنیدمشخص میشود
آخرین اخبار