مدیر کل فائو گفت: توفان‌های شن و غبار تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان، امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست دارند.

چو دونگیو مدیر کل فائو  در بزرگداشت روز بین‌المللی مبارزه با توفان‌های شن و غبار اظهار کرد: توفان‌های شن و غبار مسئله‌ای بین‌المللی هستند که تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان، امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست دارند.

او ادامه داد: حدود دو میلیارد تن گرد و غبار سالانه وارد جو می‌شوند که بر بیش از ۱۵۰ کشور در تمام قاره‌ها تاثیر می‌گذارند و تهدیدی برای دستیابی به ۱۱ مورد از ۱۷ اهداف مربوط به توسعه پایدار می‌شود. زیان‌های اقتصادی ناشی از یک توفان شن و غبار می‌تواند به میلیون‌ها دلار برسد.

مدیر کل فائو  تصریح کرد:  تغییرات آب و هوا شامل تغییر در دما و سطوح بارندگی و کاهش پوشش گیاهی می شود، همچنین سطح خطرات توفان‌های شن و غبار را تغییر می‌دهد و ریسک‌های مرتبط را در برخی مناطق افزایش می‌دهد.کسانی که به کشاورزی در مناطق خشک وابسته هستند، با رویدادهای مکرر و گسترده‌تر و شدیدتر توفان‌های شن و غبار روبه‌رو خواهند شد. تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از کشورها در ارتقای شیوه‌ها و سیاست‌های پایدار برای کاهش منابع طوفان‌های شن و غبار و مدیریت تاثیرات آنها در حال گسترش هستند.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد تا سازمان ملل متحد را تشویق به راه‌اندازی فرآیند بین‌نهادی برای توسعه یک پاسخ جهانی به توفان‌های شن و غبار کند. در ادامه، ائتلاف سازمان ملل برای مبارزه با توفان‌های شن و غبار در سپتامبر ۲۰۱۹ در جریان کنفرانس ۱۴ از قرارداد ملل متحد برای مبارزه با بیابان زدایی تأسیس شد.

او گفت: با بزرگداشت روز بین‌المللی طوفان‌های شن و غبار سالانه، ما می‌توانیم تلاش‌ها را برای افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت مبارزه با توفان‌های شن و غبار به منظور ترویج سلامت و خوب‌بودن انسان، ترویج استفاده و مدیریت پایدار از زمین، افزایش امنیت غذایی و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و ترویج معیشت پایدار، به هم پیوسته کنیم. ما باید به همکاری برای ارتقای مدیریت طوفان‌های شن و غبار در مناطق با خطر بالا که در بیشتر موارد فراتر از مرزهای ملی می‌روند، کار کنیم. همکاری منطقه‌ای در حل مسائل توفان‌های شن و غبار و تاثیرات آنها بر مبنای اینکه توفان‌های شن و غبار خاصیت چند ملیتی دارند، ضروری است. ریاست ائتلاف از ژوئیه ۲۰۲۰، FAO متعهد است که همکاری با تمام اعضای ائتلاف و کشورها را ادامه دهد. ائتلاف ادامه خواهد داد تا تجربیات، داده‌ها، روش‌ها و ابزارهای مربوط به مبارزه با طوفان‌های شن و غبار را به اشتراک بگذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار