مدیرکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: نمایشگاه از بقیع تا کربلا در روستای تکه نهاوند افتتاح شد.

حجت الاسلام علی عزیزی گفت: این نمایشگاه به مدت ۲۷ سال است که با کمک جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری مسجد و پایگاه بسیج و اهالی روستای تکه هرسال ۱۰ روز قبل از محرم کار ساخت آن شروع و پنجم محرم برای بازدید عموم افتتاح می‌شود.

او گفت: نمایشگاه نمونک گلی از بقیع تا کربلا به دلیل نوع ساخت منحصر به فرد نمایشگاه نمونک گلی استان همدان است که به حوادث عاشورا می‌پردازد وآن را بر اساس نمونک‌ها و ایده پردازی از داستان و کتب تاریخی به شکل کوچکتری از شهرسازی آن زمان بازسازی می‌کنند.

مدیرکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: این نمایشگاه که به صورت بسیار زیبایی توسط جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج و هیأت حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) روستای تکه به مدت ۱۵ روز تهیه شده است حوادث دوران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تا قیام عاشورا را به شکل بسیار زیبایی باز سازی و به تصویر کشیده است.

عزیزی با اشاره به بازسازی واقعه کربلا در این روستاگفت: بازسازی واقعه کربلا و تاریخ آن دوران با عنوان از بقیع تا کربلا به مدت ۲۷ سال سابقه است که به دلیل ظرافت در کار و ایده پردازی خلاقانه مورد توجه عموم مردم در بیشتر نقاط کشور قرار گرفته است.

او گفت: این نمایشگاه که در نوع خود به دلیل ساختاری که دارد از کار‌های منحصر به فرد جوانان کانون مسجدی و پایگاه شهدای روستای تکه می‌باشد و در استان همدان نمونه است از حدود ۳۰ بخش مجزا تشکیل شده که از قبرستان بقیع شروع و به حوادث کربلا و دفاع مقدس ختم می‌شود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان همدان با اشاره به این سازه زیبا و تخصصی بیان کرد: مهم‌ترین دلیل باورپذیری این نمایشگاه در فضای ۱۵۰۰ مترمربعی ساخته شده استفاده از ابزار ساخت مانند خشت و گل، سنگ، نی حصیر چوب و آجر و آدمک‌هایی است که دختران و پسران جوانان روستا به سبک شهر‌های قدیمی می‌سازند.

عزیزی گفت:برای ساخت این نمایشگاه از طرف هیات مدیره نمایشگاه از بقیع تا کربلا در سال‌های گذشته افرادی را به کربلای معلی و مکه مکرمه اعزام کردند تا بر اساس نوشته قدیمی و به همان سبک و به شکل نمونک‌های کوچک‌تر واقعه کربلا و سال ۶۰ هجری را بازسازی کنند.

او با بیان این که ساخت این نمایشگاه در غرب کشور کم‌نظیر است گفت: نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه به دلیل زیبایی و دقت و ظرافت به کاربرده شده در ساخت آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه نمونک گلی در استان همدان و استان‌های غربی کشور شناخته شده و در ایام محرم و اربعین عزاداران زیادی از نقاط مختلف کشور از آن بازدید می‌کنند و سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از ان بازدید کردند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: غرفه‌های این نمایشگاه با حوادث دوران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تا شهادت امام حسین (علیه السلام) در کربلا عجین شده است و از مهمترین بخش‌های آن می‌توان به قبرستان بقیع، شهر کوفه و شام، صحرای کربلا، رود دجله و فرات، مسجد کوفه، قصر یزید و عبیدالله، گودال قتلگاه، محل کارزار سپاهیان امام حسین (علیه السلام) و یزید ملعون، چاه حضرت علی (علیه السلام) و نخلستان آن و خرابه شام هستند که با دقت بسیار بالایی ساخته و نورپردازی شده است.

عزیزی گفت: کار مهم دیگری که جوانان کانون مسجدی و پایگاه بسیج این روستا با همکاری هیأت حضرت ابوالفضل روستا انجام داده‌اند از ظرافت‌های کار تبلیغی در نمایشگاه از بقیع تا کربلا استفاده مناسب از رسانه ملی، نشریات، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، سامانه پیامکی و تبلیغات شهری و میدانی است که مخاطب را به سوی خود جلب کرده‌اند.

او گفت: از دیگر نکات جالب توجه در نمایشگاه از بقیع تا کربلا ساخت قبرستان بقیع، حرم امام حسین (علیه السلام) و حضرت عباس (علیه السلام) مرکز خلافت یزید، نهر القمعه، حرکت کاروان اسرای کربلا، تل زینبیه، تنور خولی محل نگهداری سر امام حسین (علیه السلام)، مشک حضرت عباس گهواره حضرت علی اصغر (علیه السلام) و وصل کردن آنها به دفاع مقدس است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان همدان گفت: حرکت جوانان روستای تکه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با هزینه‌ای کم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود فرهنگی و مذهبی مردم را با فلسفه قیام عاشورا و دفاع مقدس آشنا کرد کاری که تاکنون بسیاری از مراکز فرهنگی ما انجام نداده‌اند و جای آن در جامعه خالی است.
عزیزی گفت: با توجه به جذابیت این نمایشگاه سال‌های گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر تا پایان ماه صفر از این نمایشگاه بازدید کردند، زیرا روستای تکه در مسیر دو امامزاده قرار دارد و هرسال بر تعداد بازدیدکنندگان آن افزوده می‌شود.

او گفت: غرفه‌ای زیبا به همراه سنگر ویژه دفاع مقدس برپا شده و عکس شهدا نیز در محل نمایشگاه نصب شده و توجه به مسئله عفاف و حجاب با توجه به وصیت‌نامه شهدا از بخش‌های دیگر نمایشگاه است همچنین ایستگاه صلواتی چای و قهوه آتشی شربت خنک و شیر و خرما از عزاداران پذیرایی می‌شود.
این نمایشگاه در جنب گلزار شهدای روستای تکه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ از اول تا پایان ماه محرم آماده بازدید دوستداران اهل‌بیت (علیه السلام) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار