رئیس‌جمهور آمریکا با یادآوری شکست ایالات متحده در جنگ طولانی افغانستان، از رژیم صهیونیستی خواست جنگ غزه را تشدید نکند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست مطبوعاتی پس از نشست سه‌روزه ناتو در واشنگتن گفت: «وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، کار‌های زیادی وجود دارد که آرزو می‌کنم توان مجاب کردن اسرائیل به انجام آنها را داشتم.»

او همچنین با یادآوری تبعات مخرب حضور طولانی‌مدت آمریکا در افغانستان، از رژیم صهیونیستی خواست از این مسئله درس بگیرد و نگذارد جنگ غزه به طول بینجامد. با این حال، بایدن تأکید کرد ایالات متحده همچنان از حملات صهیونیستی به رهبران جنبش مقاومت فلسطین (حماس) حمایت می‌کند.

بایدن همچنین گفت به دلیل نگرانی از حملات صهیونیست‌ها به غیرنظامیان غزه با بمب‌های ۱۰۰۰ کیلوگرمی، آمریکا به خودداری از ارسال این مهمات به رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت در حال حاضر دلیلی برای تماس با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نمی‌بیند، مگر اینکه تغییر قابل‌توجهی در رفتار پوتین رخ دهد.

بایدن در اظهاراتی متناقض، با بیان اینکه آماده گفتگو با تمام رهبران جهان، از جمله پوتین است، گفت: «من آماده صحبت با پوتین نیستم، مگر اینکه برای تغییر رفتار خود آماده باشد.»

او همچنین به گفتگو‌های گذشته خود با پوتین اشاره کرد که به گفته او بی‌فایده بوده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آخرین باری که تماس داشتیم، سعی کردم با او درباره توافق‌های کنترل تسلیحاتی گفت‌و کنم، اما پیشرفت مطلوبی حاصل نشد.»

جو بایدن در این نشست مطبوعاتی که پس از اجلاس ناتو در واشنگتن برگزار شد، هم‌چنین تصریح کرد آمریکا به اوکراین اجازه نمی‌دهد از تسلیحات آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اجازه حمله به عمق خاک روسیه را دارد، گفت: «در مورد درخواست زلنسکی برای اجازه حمله به عمق روسیه، ما به زلنسکی اجازه داده‌ایم از سلاح‌های آمریکایی در حمله به خاک روسیه (در نزدیکی مرز اوکراین) استفاده کند.»

او همچنین با طرح این ادعا که چین به صورت غیرمستقیم در جنگ اوکراین از روسیه حمایت می‌کند، گفت در واکنش به این امر، برخی از متحدان اروپایی اوکراین قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های خود در چین را کاهش دهند؛ اظهاراتی که واکنش سفارت چین در آمریکا را در پی داشت. این سفارتخانه در پاسخ، بر تعهد پکن به حمایت از صلح و تشویق طرفین به کاستن از تنش‌های جاری تاکید کرد.

بایدن همچنین با تایید اینکه متحدان اروپایی ناتو نگران تضعیف این ائتلاف در صورت پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند، گفت این یک نگرانی به‌حق است.

این نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا که در پی گاف‌های فراوان خود مخصوصا در مناظره با ترامپ با درخواست کناره‌گیری از رقابت‌ها مواجه شده، در پاسخ به پرسش‌هایی درباره وضعیت سلامتی خود گفت که اگر پزشکانش توصیه کنند، آزمایش عصب‌شناسی انجام خواهد داد، اما تاکنون چنین پیشنهادی از تیم پزشکی خود دریافت نکرده است.

او در این کنفرانس خبری که حدود یک ساعت طول کشید تلاش کرد خود را مسلط و متمرکز نشان دهد، اما در همان ابتدای کنفرانس یک اشتباه دیگر کرد و در اشاره به معاون رئیس جمهوری، کامالا هریس، گفت «معاونم ترامپ را اگر مطمئن نبودم که شایسه جانشینی رئیس جمهور است از ابتدا انتخاب نمی‌کردم!»

به نظر می‌رسید بایدن حتی متوجه اشتباه خود هم نشد چرا که آن را تصحیح نکرد. این در حالی بود که ساعتی قبل از کنفرانس خبری او بلافاصله بعد از این که زلنسکی را پوتین معرفی کرد به اشتباه خود پی برد و گفت «چرا گفتم پوتین. پرزیدنت زلنسکی. از بس که متمرکز بر شکست دادن پوتین هستم!»

بایدن در پاسخ به این که چندین دموکرات خواستار کناره‌گیری او از رقابت با دونالد ترامپ شده‌اند، گفت می‌خواهد برای دور دوم ریاست جمهوری رقابت کند، اما نه برای این که میراثی از خود برجای بگذارد بلکه به این علت که «می‌خواهم کاری که شروع کرده‌ام را تمام کنم.»

بایدن هم‌چنین به خبرنگاران گفت که نباید فعلا به نتایج نظرسنجی‌های اعتماد کرد چرا که به گفته او هنوز فضای انتخاباتی داغ نشده و ستاد انتخاباتی او هنوز کار خود را به طور جدی آغاز نکرده، اما او اطمینان دارد که قادر به شکست دونالد ترامپ خواهد بود.

برچسب ها: بایدن ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار