بنابر اعلام مسئولان، فروش ارز اربعین امسال از ۷ مرداد آغاز می‌شود و تا پایان روز سوم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

کمتر از یک ماه تا اول ماه صفر و آغاز پیاده روی اربعین حسینی زمان باقی مانده است و هر سال یکی از موارد حائز اهمیت برای زائران بحث تامین ارز این سفر است تامین ارزی که هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت دیناز عراق به زائران اربعین حسینی امسال همانند سال گذشته خبر داد.

پرداخت ارز اربعین که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اربعین امسال هم همانند سال گذشته دینار به مردم داده خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت همچینن در تمام شهر‌ها و روستا‌ها شعب بانک‌ها ارز لازم را برای سفر اربعین به مردم ارائه می‌دهند.

او همچین اظهار کرد: در اربعین امسال نیز به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می‌شود.

ارز دینار

حالا روز گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عرضه ارز اربعین جزئیات بیشتری را اعلام کرده و بر اساس این اطلاعیه فروش ارز اربعین از ۷ مرداد ماه آغاز خواهد شد؛ همچنین اعلام شده دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.

عرضه ارز اربعین توسط ۷ بانک عامل

در ادامه هم فلاحی نیا معاون اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در رابطه با جزئیات عرضه ارز اربعین امسال گفت: باتوجه به تجربه خوب سال گذشته امسال ۷ بانک ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه در فرآیند تخصیص ارز همکاری می‌کنند و از ۷ مرداد فروش ارز اربعین آغاز و تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ ادامه دار خواهد بود.

اما نحوه خرید ارز اربعین امسال توسط زائران چگونه خواهد بود؟ در همین راستا این مقام مسئول گفت: سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت‌بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند از سوی دیگر همچنین زائران می‌توانند احراز هویت خود را اینترنتی از طریق سکو‌های اعلامی از سوی بانک‌ها انجام دهند و تنها برای دریافت ارز به شعبه انتخاب شده بانک مراجعه کنند که جزئیات بیشتر آن از سمت بانک‌ها اعلام خواهد شد.

مدارک لازم برای خرید ارز اربعین چیست؟

در ادامه هم بانک مرکزی در خصوص مدارک لازم اعلام کرد: فروش ارز به زائرین بالای پنج سال با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه "نظارت ارز (سنا) " در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» (کد سرفصل ۵۰) و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکان‌پذیر است و ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌شود.

پرداخت دینار به زائران اربعین که از سال گذشته محقق شد و امسال هم این روند ادامه دارد و در همین راستا حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از گام‌های مهم در جهت بحث دلارزدایی همین حذف دلار از سفر‌ها است که با راهپیمایی بزرگ اربعین سال گذشته عملیاتی شود و امسال هم باتوجه به منابع بانک مرکزی تأمین و پرداخت ارز دینار از محل منابع امانی بانک مرکزی که در اختیار آن بانک قرار می‌گیرد انجام خواهد شد.

او در خصوص اهمیت تحقق دلارزدایی از سفر اربعین می‌گوید: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که دیگر زائران با مشکلات تسعیر ارز ریال به دلار و دلار به دینار مواجه نخواهند بود و دیگر شاهد نرخ‌های مبادله بالا نخواهیم بود و به اصلاح پرداخت مستقیم دینار هزینه سفر را برای زائران کمتر خواهد کرد همچنین دیگر شاهد سفر‌های سوری برای دریافت ارز نخواهیم بود و تقاضای کاذب برای دلار را دیگر نخواهیم داشت.

پیش از این هم سیاوش غیبی‌پور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: موضوع مهم دیگر این که با دلارزدایی از سفر اربعین فشار و افزایش تقاضا برای دلار را نخواهیم داشت و این سبب تداوم تعادل عرضه و تقاضا فعلی می‌شود موضوعی که منجر به این خواهد شد که دیگر شاهد نوسان نرخ ارز و تنش در این حوزه نباشیم و به این شکل آرامش بازار ارز هم حفظ خواهد شد بنابر این تدبیر حذف دلار از سفر اربعین اقدام مهمی است که سال گذشته عملیاتی شد و امسال هم بناست پیگیری شود و امیدواریم سال‌های بعد هم این موضوع دنبال شود.

در نهایت هم بنابر گفته محسن نایبی جانشین ستاد اربعین استان تهران، هرگونه خدمات‌دهی به زائران اعم از ارز زیارتی، خدمات بیمه، و تهیه بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و سایر خدمات، منوط به ثبت نام در سامانه سماح است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار