بنابر اعلام رئیس کل بانک مرکزی، امسال هم اربعین به هر زائر به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز پرداخت خواهد شد.

یک ماه تا اول ماه صفر یعنی شروع مراسم پیاده روی اربعین حسینی زمان باقی مانده است و دستگاه‌های مختلف مرتبط در حال آماده سازی شرایط مساعد برای زائران هستند بانک مرکزی از جمله دستگاه‌هایی است که هرسال با توجه به نیاز ارزی زائران برنامه‌های خود را برای این سفر ارائه می‌کند.

سال گذشته بود که بانک مرکزی گام عملی خود برای حذف دلار از سفر اربعین را برداشت و زائران به جای دلار، دینار تحویل گرفتند حالا به تازگی خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین رفته او در رابطه با شرایط ارزی اربعین امسال گفت: اربعین امسال هم همانند سال گذشته دینار به مردم داده خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت همچینن در تمام شهر‌ها و روستا‌ها شعب بانک‌ها ارز لازم را برای سفر اربعین به مردم ارائه می‌دهند.

میزان ارز اربعین امسال مشخص شد

روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین با تکمیل خبر باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سال گذشته ۲۰ روز مانده به اربعین ارز را در اختیار متقاضیان قرار دادیم. البته برخی مردم معتقد بودند اگر این امر زودتر رخ می‌داد بهتر بود؛ لذا امسال نیز این آمادگی را داریم که بعد از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و در راستای تکریم زائران محترم، عرضه ارز اربعین را بصورت دینا در شعب منتخب شبکه بانکی آغاز کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه بیان کرد: در اربعین امسال نیز به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می‌شود و هیچ کامزدی هم نخواهد داشت از طریق شعب منتخب شبکه بانکی در شهر‌ها و روستا‌ها پرداخت خواهد شد تا زوار محترم اربعین حسینی دچار مشکل نشوند.

ارز اربعین که سال گذشته هم به صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS ارائه شد و امسال هم از نظر میزان همانند سال گذشته خواهد بود که بناست جزئیات و مراحل دریافت آن به شکل کامل توسط بانک مرکزی اعلام شود.

تداوم سیاست دلارزدایی از ارز اربعین چه اهمیتی دارد؟

پرداخت ارز به شکل دینار به زائران که غیبی پور کارشناس اقتصادی در خصوص آن به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال گذشته نیز به زائران اربعین ارز دینار پرداخت شد و خبری از دلار نبود امسال هم رئیس کل بانک مرکزی این خبر را داده که دینار به زائران پرداخت خواهد شد دلار زدایی یا به عبارتی حذف دلار از سفر اربعین که باید در خصوص آن به چند نکته مهم اشاره کرد در ابتدا باید گفت با پرداخت دینار دیگر زائران دغدغه تبدیل دلار به دینار را در کشور عراق نخواهد داشت و از این باب دیگر چالشی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر این که با پرداخت ارز دینار به زائران و حذف دلار سلطه دلار این ارز جهان روا به پایان می‌رسد و دیگر خبری از این ارز به عنوان واسطه نیست اقدامی که می‌طلبد تنها منوط به سفر اربعین نشود نکته مهم دیگر این که سفر‌های همچون راهپیمایی اربعین با توجه به گستردگی‌هایی که دارد یکی از راه‌های مناسب برای تقویت ارز‌های ملی میان دو کشور محسوب می‌شود و این دلارزدایی منجر به تقویت ریال هم خواهد شد.

غیبی‌پور همچنین اشاره کرد: موضوع مهم دیگر این که با دلارزدایی از سفر اربعین فشار و افزایش تقاضا برای دلار را نخواهیم داشت و این سبب تداوم تعادل عرضه و تقاضا فعلی می‌شود موضوعی که منجر به این خواهد شد که دیگر شاهد نوسان نرخ ارز و تنش در این حوزه نباشیم و به این شکل آرامش بازار ارز هم حفظ خواهد شد بنابر این تدبیر حذف دلار از سفر اربعین اقدام مهمی است که سال گذشته عملیاتی شد و امسال هم بناست پیگیری شود و امیدواریم سال‌های بعد هم این موضوع دنبال شود.

پیش از این هم حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: با توجه به مراودات مالی و تجاری کشور با عراق و وجود دینار در سبد ارزی کشور، این اقدام بانک مرکزی یعنی عرضه دینار به زائران به نوعی استفاده بهینه از منابع و سبد ارزی کشور محسوب می‌شود که اقدامی موثر است.

پرداخت ارز به زائران اربعین که بنابر گفته رئیس کل بانک مرکزی امسال هم به شکل دینار خواهد بود حالا باید منتظر ماند تا جزئیات بیشتر نحوه پرداخت ارز به زائران از سوی بانک مرکزی اعلام شود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار