رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: استان در صورت تک نرخی شدن ارز می‌تواند سالانه در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی ۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشد.

مهدی عبدیان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین در نشست خبری گفت: تک نرخی شدن ارز سبب می‌شود که صادر کننده ارز را به قیمت واقعی به فروش برساند و ظرفیت‌های صادراتی را بیش از مهیا سازد.

وی با بیان اینکه مانع اصلی صادرات در کشور، چندنرخی بودن ارز است، ادامه داد: تا زمانی که ارز تک نرخی نشود، پرونده‌هایی مثل چای دبش به وجود می‌آیند، وقتی قیمت ارز را پایین‌تر از بازار عرضه کنند، برای تولید کننده جذابیت صادراتی از بین خواهد رفت.

عبدیان اضافه کرد: سال گذشته برای مشکل رفع تعهدات ارزی ۲۰ نشست برگزار کردیم، حرف ما این بود که چرا با وجود وزارتخانه‌های اقتصادی تمام امور بازرگانی و صادراتی را به بانک مرکزی واگذار کردند، چون برای بانک مرکزی فقط تبادل ارزی مهم است و اهتمامی برای اشتغال و صادرات ندارد.

این فعال حوزه اقتصادی بیان کرد: سال ۹۶ که تحریم‌ها نبود، تقاضا برای ارز ۵۰ میلیارد دلار بوده است، امروز که سه هزار و ۲۰۰ قلم کالا ممنوع بوده و مشکل ارزی داریم، سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار تخصیص ارز داشتیم که جای تامل دارد.

تشکیل انجمن معدن، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی در قزوین

عبدیان در ادامه به برخی اقدامات جدید در حوزه اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: در حوزه معدن نشست‌های مختلفی برگزار کردیم که آخرین مورد سه روز پیش بود، انشالله قصد داریم تا پایان سال جاری انجمن معدن و خدمات فنی و مهندسی را در زیر مجموعه اتاق بازرگانی تشکیل دهیم.

وی بیان کرد: کشور ترکیه از صادرات ۲۷۰ میلیارد دلاری، ۶۷ میلیارد دلار را به صادرات خدمات فنی و مهندسی اختصاص داده است، یعنی ۱۲ میلیارد دلار بیشتر از تمام صادرات کشور ایران که جای دارد این حوزه تامل ویژه داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی قزوین همچنین اضافه کرد: استان در حوزه گردشگری انجمن نداشت که تشکیل انجمن گردشگری درحال تاسیس است، از آنجایی که تمامی تور‌ها و آژانس‌ها در این انجمن حضور دارند، اتفاقات بسیار خوبی را در حوزه گردشگری رقم خواهیم زد، تا جایی که سال گذشته سرمایه گذاری برای مرمت و احیای گراند هتل قزوین توسط یکی از تولیدکنندگان در آراسنج بویین زهرا در دستور کار قرار گرفت.

برنامه صادرات کشمش قزوین به هندوستان

عبدیان در ادامه نشست خبری و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با بیان اینکه برای توسعه صادرات بخش کشاورزی باید تقاضا وجود داشته باشد، یادآور شد: تا حالا کسی در استان قزوین برای صادرات زغال اخته و گیلاس به ما مراجعه نکرده است، درحالی که در حوزه کشمش و زیتون فعال هستیم و حتی نماینده کشوری داریم، برنامه داریم که تمام کشمش استان قزوین را به هندوستان صادر کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کار‌های اتاق بازرگانی سرکشی از واحد‌های تولیدی و کمک به رفع موانع آنها است که سال گذشته ۳۸ واحد تولیدی در استان قزوین را بازدید کردیم.

نماینده پارلمان بخش خصوصی استان قزوین با بیان اینکه سال گذشته در حوزه خارجی نتوانستیم کاری انجام دهیم، عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون اطلاعات و بازار‌های هدف کشور‌های را استخراج کردیم و امسال در حوزه خارجی فعال‌تر از گذشته حاضر شده ایم.

عبدیان اضافه کرد: برای نخستین مرتبه در استان قزوین نمایشگاه توانمندی صادراتی را در اربیل عراق برگزار خواهیم کرد و اعضای واحد‌های تولیدی و تجاری استان حضور خواهند داشت، همچنین دورنمای فعالیت اتاق بازرگانی قزوین گام تجاری و بازرگانی با کشور‌های هندوستان و پاکستان است که مورد توجه و نیاز استان قرار دارد.

۸۰ میلیارد ریال مطالبات اتاق بازرگانی قزوین

رییس اتاق بازرگانی قزوین در ادامه این نشست از مطالبات میلیاردی مربوط به ۲ شرکت خبر داد و گفت: مبالغی که الان طلب داریم از چند سال گذشته تاکنون افزایش یافته است، تا جایی که میزان طلب یکی از شرکت‌ها از پنج میلیارد ریال سال ۹۲ اکنون به ۶۰ میلیارد ریال رسیده است، همچنین ۲۰ میلیارد ریال نیز از یک شرکت دیگر طلب داریم که برای وصول آن درحال رایزنی هستیم.

عبدیان به کار‌های صورت گرفته در اتاق بازرگانی استان قزوین اشاره کرد و گفت: در این سال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهزات ساختمان اتاق بازرگانی هزینه شده است، همچنین برای تقویت زیرساخت اتاق بازرگانی مثل سیستم صوتی و سالن کنفرانس در طبقه ششم کار‌های بسیاری صورت گرفته است.

به گفته این مسئول، ۳۵۰ میز و صندلی برای اتاق بازرگانی خریداری شده و برای جران انرژی برق تا ساعت ۱۹ که هر روز با نشست‌های متعددی روبرو است، ژنراتور نیز تعبیه کردیم.

قزوین به خط متروی هشتگرد نیازی ندارد

رییس اتاق بازرگانی در ادامه نشست خبری با انتقاد از برخی اقدامات غیر ضروری و هزینه بر در استان قزوین بیان کرد: برای احداث متروی هشتگرد تا قزوین به چند همت اعتبار نیاز است که اگر این مبالغ به حوزه صنعت و کشاورزی وارد شود، با کلی ارزش افزوده و اشتغال و تولید روبرو خواهیم شد.

وی اضافه کرد: محاسبه کنید که روزانه چه تعداد مسافر با قطار به استان تهران می‌رود که حالا باید ۷۵ کیلومتر خط مترو راه اندازی کنیم تا نیاز این افراد را پاسخ دهیم که به طور قطع صرفه اقتصادی ندارد.

عبدیان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد موانع گردشگری بیان کرد: بزرگترین مشکل استان قزوین در حوزه گردشگری موضوع اماکن اقامتی است، به عنوان مثال ما این امکان را نداریم که ۵۰۰ نفر را در استان قزوین اسکان دهیم، اگر این مسائل برطرف شود، حوزه گردشگری رونق می‌یابد.

تیم شمس آذر برای فصل جدید بلاتکلیف است

عضو هیات مدیره تیم شمس آذر قزوین در ادامه به مشکلات این تیم فوتبال پرداخت و اظهار کرد: بزرگترین مشکل شمس آذر نبود حامی مالی است که اگر استان حمایت‌های لازم را نداشته باشد، قطع به یقین برای فصل جدید لیگ برتر تیمی اعزام نخواهیم کرد.

عبدیان عنوان کرد: هزینه خرید بازیکنان افزایش یافته و تیم شمس آذر حداقل به ۱۰۰ درصد افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته نیاز دارد، از طرفی بیشتر تیم‌های کشور مثل گل گهر و سپاهان دولتی است و نتوانستند خودشان را به شکل خصوصی اداره کنند.

رییس اتاق بازرگانی قزوین بیان کرد: ما خارج از وظایف اتاق یک ریال هینه نمی‌کنیم، اما در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی کار‌های بسیاری صورت گرفته است، به عنوان مثال در نذر آب برای اربعین، احداث موکب، سلامت و تجهزیرات بهداشت و درمان، آزادی زندانیان غیرعمد به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال، کمک به احداث ساختمان پلیس امنیت اقتصادی، ساخت مدرسه و ورزش کار‌هایی صورت گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار