مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، از جایگزینی آب کیفی مصرفی صنایع پرآبخواه استان با اجرای کامل باز تخصیص در استان خبر داد.

 جواد محجوبی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در میز گرد رسانه‌ای با موضوع باز تخصیص که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط و به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای یزد برگزار شد، گفت: صنایع پرمصرف استان که دارای ۳۱ منبع آبی هستند، مشمول بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می‌شوند و در صورت اجرای کامل این قانون، در میزان آب کیفی مصرفی آنها در استان صرفه جویی می‌شود. 

وی افزود: براساس این قانون صنایعی که مصرف آب آنها از منابع آبی سطحی یا زیرزمینی بالای ۱۰ لیتر بر ثانیه، معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب در سال است، باید از منابع آبی غیر متعارف مانند پساب یا آب دریا استفاده نمایند.

محجوبی ادامه اداد: در پایان اسفند سال ۱۴۰۲ صنایعی که به خط اول آب انتقالی خلیج فارس دسترسی داشتند، ملزم به استفاده از آب غیر متعارف شدند تا منابع آب کیفی آن‌ها به کمک شرب استان بیاید.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد همچنین ابراز کرد: صنایع پرآبخواه استان باید تا شهریور ۱۴۰۴ با احداث زیرساخت‌های لازم از آب‌های غیر متعارف مانند آب دریا یا پساب استفاده کنند. 

محجوبی با بیان اینکه یزد جزو محدود استان‌هایی است که دوبار پساب را تصفیه می‌کند، افزود: خط اجرای این پساب از مجاور شهرک صنعتی یزد و ۵ کیلومتری شهرک فولاد عبور می‌کند و صنایع می‌توانند با اتصال به این شبکه و تامین آب واحد‌های صنعتی مورد نظر و خارج کردن آب کیفی خود، به تامین آب شرب استان کمک کنند. 

استفاده از منابع آب پایدار مهمترین دغدغه صنایع استان یزد

محمد کاظم صادقیان مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان در ادامه این میز گرد اظهار داشت: بسیاری از صنایع استان به این نتیجه رسیدند که استفاده از آب‌های غیر متعارف مانند پساب و آب دریا می‌تواند منابع آب پایداری برای واحد‌های تولیدی باشند. 

وی افزود: بهره وری و مدیریت مصرف همراه با تولید مطلوب که در بعضی از کارخانه‌های استان در حال انجام است باید با کمک همه دستگاه‌های مرتبط به واحد‌های تولیدی دیگر هم سرایت پیدا کند. 

صادقیان با بیان اینکه با برنامه ریزی درست و به موقع اجرای طرح بازتخصیص می‌توان به صنایع کمک زیادی کرد، ابراز کرد: برای این که به تولید لطمه نخورد در کنار بازتخصیص موضوع مدیریت مصرف نیز به صورت جدی توسط صنایع دنبال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.