کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی ممکن است نذری‌ها با مسمومیت‌های غذایی همراه شوند یا به دلیل رعایت نکردن اصول تغذیه‌ای سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر شوند.

سیده معصومه تقی‌زاده، اظهار کرد: نذر کردن در مناسبت‌های مذهبی با فرهنگ دینی ما رابطه‌ای مستحکم و طولانی دارد؛ ماه‌های محرم و صفر ایامی هستند که نذر‌های زیادی در آنها ادا می‌شود که در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی ممکن است نذری‌ها با مسمومیت‌های غذایی همراه شوند یا به دلیل رعایت نکردن اصول تغذیه‌ای سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر شوند.

وی با بیان اینکه باید با رعایت نکات تغذیه‌ای و بهداشت سلامت مصرف‌کنندگان نذری‌ها تامین شود، افزود: با توجه به اینکه روغن‌های جامد، دارای میزان زیادی اسید‌های چرب ‏اشباع و ترانس هستند و مصرف آنها ابتلا به سرطان‌ها، تنگی و گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی را به دنبال دارد بهتر است در پخت نذری‌ها استفاده نشوند. هر چند استفاده از ‏روغن مایع از جمله روغن مایع معمولی برای پخت و روغن سرخ‌کردنی برای سرخ کردن بهتر است، اما بهتر است تا حد امکان روغن مورد استفاده در پخت غذا‌ها کاهش یابد. همچنین قبل از پخت نذری باید تا حد امکان چربی‌های اضافه همراه با گوشت در انواع خورش و پوست مرغ جدا شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود سبزیجاتی مانند کدو، بادمجان، کرفس و سبزی قورمه برای مدت کوتاه تفت داده شوند و از سرخ کردن این سبزی‌ها برای حفظ مواد مغذی موجود در آنها پرهیز شود.

وی ادامه داد: ‎در تهیه انواع آش‌ها باید حداقل مقدار روغن به کار رود؛ نعناع داغ و پیاز داغ و یا ‏سیر داغ برای تزیین آش با مقدار کمی روغن آماده شود و از دنبه گوسفند‌های نذری ذبح‌شده نیز برای تهیه خورش استفاده نشود.

تقی‌زاده با تاکید بر کاهش مصرف شکر در تهیه نذری گفت: در تهیه شله زرد و حلوا باید از حداقل مقدار شکر استفاده شود. از شیرین کردن بیش از حد شیر، شیرکاکائو یا شربت‌ها به علت اینکه کالری بالایی دارند و مقدار زیادی قند وارد بدن می‌کنند، پرهیز شود. آب و دوغ کم‌نمک بدون گاز به دیگر نوشیدنی‌ها ترجیح داده شود و بهتر است از خرما و کشمش به مقدار کم به جای قند و شکر در کنار چای استفاده شود.

وی در خصوص مصرف صحیح نمک در تهیه نذری بیان کرد: توصیه می‌شود از حداقل مقدار نمک در غذا‌ها و آن هم از نمک یددار تصفیه‌شده استفاده شود. از مصرف نمک دریا که مجوز‌های بهداشتی ندارد هم در پخت غذا خودداری شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید توجه شود غذا‌های پرنمک عامل فشار خون بالا و بیمار‌های قلبی عروقی است که ‏در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود‎. ‎

وی افزود: توصیه می‌شود از حبوبات برای مغذی کردن نذری‌ها استفاده شود. بهتر است از حبوبات و سبزیجات بیشتری در غذا‌ها استفاده شود. حبوبات قبل از پخت باید به مدت حداقل چهار ساعت در آب خیسانده شوند و پس از دور ریختن آب باقیمانده، به غذا اضافه شوند.

تقی‌زاده گفت: توصیه می‌شود از بیش‌خواری در مصرف غذا خودداری شود و در صورتی که حجم غذا بیش از نیاز است، اضافه غذا در ظرف در بسته در یخچال نگهداری و در وعده غذایی بعد مصرف شود. از سوزاندن غذا‌ها مانند کباب، جوجه کباب، ته دیگ و ... هنگام کباب کردن یا پخت و مصرف بخش‌های سوخته غذا پرهیز شود.

وی عنوان کرد: بیماران مبتلا به چربی خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی - عروقی باید در مصرف غذا‌های چرب، پرنمک و شیرین و در حجم زیاد احتیاط کنند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توزیع میوه و سبزیجاتی مانند خیار هم به عنوان یکی از مواد غذایی که می‌توان نذر کرد باید در نظر گرفته شود. شیر و لبنیات کم‌چرب و پاستوریزه در این ایام فراموش نشود. همچنین غذای نذری باید به مقدار مورد مصرف دریافت شود‎ و از دریافت مقدار بیشتر از نیاز که در نهایت مجبور به دور ریختن آن می‌شوید، خودداری شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار