رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون حدود ۱۷۰ هزار تن گندم خریداری شده است که پیش بینی می‌کنیم نسبت به سال گذشته در کل ۱۲ درصد رشد داشته باشیم.

آمار خرید تضمینی گندم در استان قزوین از مرز ۱۶۰ هزار تن عبور کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی دارد.

عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: حدود ۱۷۰ هزار تن تا امروز گندم خریداری شده است. این میزان نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته که پیش بینی می‌کنیم نسبت به سال گذشته در کل ۱۲ درصد رشد داشته باشیم.

عطایی افزود: پیش بینی ما بر اساس سطح زیر کشت است که قریب به ۳۰۰ هزار تن است، اما با توجه به کشت دیم و آبی احتمال می‌رود ۲۰۰ هزار تن برای خرید عرضه شود. همیشه میزان فروش به دولت کمتر از میزان کل برداشت گندم است که حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کشاورزان کمتر به دولت عرضه می‌کنند. روند خرید در استان قزوین نسبت به متوسط کشوری بهتر است.

وی اضافه کرد: مبارزه با آفات و اولین آبیاری در بهار در میزان کیفیت گندم بسیار مهم است. شاخص‌های ما امسال در کیفیت گندم برداشت شده بالای ۵۰ درصد است. عموما گفته می‌شود که گندم خوزستان بهتر است البته با حضور مسئولان در سیلوی تاکستان هنگام تخلیه بار گندم استان مقایسه شد که کیفیت آن بهتر از خوزستان بود.

بر اساس آزمایش اداره غله که دو هفته پیش انجام شد تمامی شاخص‌ها بیش از ۶۰ درصد کیفیت داشتند. در مورد کیفیت آرد، مساله عمل آوری، ماندگاری گندم، تمیز بودن گندم و رطوبت مناسب بسیار موثر است که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته امسال بهتر خواهد بود.

عطایی گفت: ضریب نفوذ بذر در کشت گندم یک شاخص است. ۱۵ سال طول می‌کشد گندمی که تحقیق شده است وارد بازار شود. در سطح همه شهرستان مراکز خرید گندم وجود دارد که در سطح استان به ۲۰ مرکز رسیده است. به ازای هر تن ۱۵۰ هزار تومان هزینه حمل پرداخت می‌شود. هزار و ۵۰۰ تومان نرخ مصوب برای گندمی است که دارای شاخص‌های لازم است که در صورت بهبود حتی تا ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان هم پرداخت می‌شود.

وی افزود: سال قبل به گفته وزیر جهادکشاورزی وقت که پیش بینی بر اساس ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز شد. حداکثر تا مهرماه مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود. این تفاوت نرخ در خرید گندم برای تشویق کشاورزان به برداشت گندم باکیفیت است. با نرخ مصوب عملا دلال‌ها قدرت رقابت ندارند در کنار اینکه اهرم‌های تشویقی وجود دارد. بذر یارانه ای، حمل و نقل، نقاط دسترسی و سایر مسائل از جمله این مشوق هاست. تا امروز هم گزارشی برای خرید دلالان نداشتیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: مصرف گندم در استان حدود ۱۵۰ هزار تن است که با در نظر گرفتن تولید ۲۰۰ هزار تن مقدار ما به التفاوت به استان‌های دیگر صادر می‌شود. گزارشی مبنی بر اینکه در فصل خرید گندم از استان خارج شده است وجود نداشته است.

عطایی گفت: ملاک سن زدگی از ملاک‌های اصلی ماست که امسال کمتر از یک درصد است و سن زدگی بیش از چهار درصد را نمی‌پذیریم. امسال ما مبارزه با سن مادر هم داشتیم که از فروردین و اردیبهشت شروع می‌شود. نسبت به بلندمدت به میزان ۱۵ درصد کاهش تولید گندم داریم، اما امسال با توجه به بارش‌هایی که وجود داشت افزایش تولید را نسبت به سال‌های اخیر داشتیم.

وی اضافه کرد: بیمه کشاورزی از لحاظ تعریف یک نوع صندوق اعانه است موردی شبیه بیمه تکمیلی است. دولت تماما در بیمه کشاورزی کمک می‌کند و به آن اعتبار تزریق می‌کند. عددی که کشاورزان به صندوق واریز می‌کنند قطعا کمتر است، اما راضی کننده نیست البته این به معنی نفی بیمه نیست. میزان بیمه شده حتما به نوعی کمک خواهد بود. سال گذشته بیست میلیارد خسارت به کشاورزان پرداخت شد. کشاورزان توقع دارند که عین خسارت پرداخت شود، اما بیمه فرمول خودش را دارد. گندم آبی بیمه خشکسالی را شامل نمی‌شود. این مسائل در کل وجود دارد که برخی کشاورزان گلایه دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار