رئیس جمهور آمریکا که به دلیل ضعف ذهنی خود زیر تیغ انتقادات قرار دارد، در ۳ روز آینده که میزبان سران ناتو است باید توانایی خود را ثابت کند.

دو هفته پیش رو از نظر تاریخی بسیار مهم است. در این دو هفته سران ناتو تصمیمات مهمی در خصوص اوکراین می‌گیرند. به جز آن، متوجه می‌شویم که رقیب دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا چه کسی خواهد بود و شاهد مبارزه جو بایدن برای بقای زندگی سیاسی خود خواهیم بود.

به گزارش اسکای نیوز، پیامد‌های عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره با دونالد ترامپ، بیش از یک هفته است که ادامه دارد. در ظاهر او اصرار دارد که نامزد دموکرات‌ها باقی می‌ماند و انصراف نخواهد داد، اما واقعیت این است که روز‌های آینده به خصوص نحوه عملکرد او در نشست ناتو برایش بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. 

در حالی که از بامداد چهارشنبه سران کشور‌های عضو ناتو در واشنگتن دور هم جمع می‌شوند تا تصمیمات متحدی به ویژه در خصوص اوکراین اتخاذ کنند، همه نگاه‌ها به رئیس جمهور آمریکا خواهد بود، زیرا او میزبان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های واشنگتن در چند دهه اخیر است و باید ثابت کند صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را دارد. خطرات رفتار‌های اشتباه بایدن که بر زوال شناختی او تاکید دارد بسیار زیاد است. او در نشست گروه هفت که چند هفته پیش برگزار شد، حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و تصاویر او که حین مشاهده چتربازی از دیگر سران گروه هفت فاصله گرفته و به سمت دیگری می‌رود در شبکه‌های اجتماعی بسیار همه‌گیر شد. کارکنان کاخ سفید با خشم غیرقابل انکاری به همه‌گیر شدن این ویدئو‌ها واکنش نشان دادند، اما شکست بعدی بایدن در مناظره مقابل ترامپ، مجددا همه نگرانی‌ها را تایید کرد.

اکنون نحوه میزبانی بایدن در نشست ناتو به منزله آخرین آزمایش برای عملکرد او خواهد بود و احتمالا بعد از آن مقامات دموکرات نظرات خود را درباره آینده او با یکدیگر یکی می‌کنند. هرچند سیستم سیاسی آمریکا به صورتی نیست که اعضای حزب بتوانند رئیس آن را مجبور به خروج کنند، اما افزایش فشار‌ها هم از خارج (اعضای حزب) و هم از حلقه درونی او (همسرش جیل بایدن، خواهرش والری، پسرش هانتر و نزدیک‌ترین مشاوران سیاسی او) ممکن است بتواند نتایج غیرقابل انتظاری داشته باشد. 

در هر صورت باید این نکته را در نظر گرفت که در صورت کناره‌گیری بایدن، احتمالا گزینه احتمالی برای نامزدی دموکرات‌ها کامالا هریس، معاون او است که در نظرسنجی‌ها عملکرد چندان بهتری نسبت به بایدن ندارد. به طور کلی، همه گزینه‌ها خطرات سیاسی بزرگی برای حزب دموکرات دارند و تضمین می‌کنند که تمرکز باید روی آنها باشد و نه تهدید وجودی که در ترامپ می‌بینند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار