رییس محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: مقررات تنها در صورت ثبت در سامانه ملی قوانین و مقررات نافذ هستند و صدور بخشنامه‌های خلق الساعه باید متوقف شوند

امیر سیاح رئیس مرکز ملی فضای کسب و کار در برنامه میز اقتصاد گفت:وزارت جهاد شب عید صادرات خرما را تغییر داد و این خلاف قانون بود مجدد در اردیبهشت صادرات پیاز و سیب زمینی تغییر دادند و هنوز این دستگاه‌ها خودشان را با مقررات وقف نداده اند.

او افزود:برای صادرات سیب زمینی که صادراتشان در اردیبهشت قطع شد ضرر زیادی به صادرکنندگان زد و به عموم فعالان اقتصادی هم ضرر زیادی داده است، متاسفانه وزارت صمت تعرفه بسیاری از چیزا‌ها را رعایت نمی‌کند، توصیه ما این است که این قانون باید اجرا شود نمی‌شود که یک شبه قانون را تغییر داد.

سیاح اضافه کرد:ثبات و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد با منع تغییرات ناگهانی مقررات، یکی از برنامه‌ها و وعده‌های رییس جمهور شهید بوده است که برای پیگیری و تحقق آن سال گذشته (۱۴۰۲) آیین‌نامه‌های اجرایی مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به ترتیب در نهم اردیبهشت و سیزدهم اسفند به تصویب هیأت محترم وزیران رسید و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

سیاح گفت: دولت جدید اجازه نمی‌دهد با تغییر مقررات یک شبه به فعالان اقتصادی ضربه وارد کند با وجود گذشت بیش از ۳ ماه از ابلاغ آیین‌نامه در این زمینه و تاکید مکرر دولت مبنی‌بر تغییر ندادن ناگهانی مقررات این سیاست‌های کلیدی دولت توسط برخی دستگاه‌های اجرایی به‌نحو مطلوب اجرا نمی‌شود.

او اضافه کرد:خواهشمند است در صورت صلاح‌دید دستور فرمایید با وجود محدودیت‌های ارزی کشور همه مراجع صدور بخشنامه‌های مرتبط با کسب و کار، به احکام مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و آیین‌نامه‌های مربوطه با جدیت تمکین نمایند.

سیاح تصریح کرد:مقررات تنها در صورت ثبت در سامانه ملی قوانین و مقررات نافذ هستند، صدور بخشنامه‌های خلق الساعه باید متوقف شوند.

او گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی مقررات رعایت نمی‌کنند و این موضوع باید توسط نهاد‌های زیربط برخورد جدی شود، چرا که قانون گذار این قانون را وضع کرده و بخشنامه‌های یک شبه باعث ضربه به فعالان اقتصادی شده است.

رئیس محیط کسب وکار وزارت اقتصاد اضافه کرد:دولت جدید باید فرایند مقررات یک شبه را حذف کند چرا که این موضوع باعث بر هم خوردن تجارت خواهد شد، هر مقررات باید در سامانه مرجع بارگذاری شده باشد، سازمان توسعه تجارت ایران در سال گذشته برخی مقررات را به‌صورت ناگهانی و بدون رعایت مراتب قانونی ابلاغ می‌نمود که نهایتاً پیرو شکایت‌های واصله مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار شده است.

سیاح افزود:دستگاه‌های که از مقرارت ۲۴ و ۳۰ خودداری می‌کنند و یک شبه قانون وضع می‌کنند طبق قانون برخورد جدی خواهد شد.

او در ادامه در خصوص جلسه صبح امروز محیط کسب و کار افزود: یکی از مشکل‌ترین مجوز‌ها برای بخش تولید، مجوز‌های زمین پایه بود، زیرا متقاضی ساخت واحد‌های بزرگ صنعتی، خدماتی، بهداشتی و ... به دلیل روشن نبودن فرآیند اخذ مجوز و استعلام‌های مورد نیاز همواره در این روند با چالش‌های متعدد مواجه می‌شد.

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید افزود: در راستای حمایت و تسهیل شرایط تولید تلاش کردیم تا فرآیند اخذ مجوز‌های زمین پایه را مدون کنیم تا برای مقاضیان اخذ این نوع مجوز مشخص باشد که برای دریافت مجوز‌های زمین پایه چه مراحلی را باید طی کند.

او گفت: تمامی روند دریافت مجوز‌های زمین پایه مدون شده است و از ۱۵ مرداد اجرایی خواهد شد.

خبرنگار:رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار