آیین افتتاحیه نخستین دوره کارآموزی پذیرفته شدگان سردفتری اسناد رسمی استان کرمان با حضور مسئولان در سالن شهید نوروزپور برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در این آیین که با حضور با حضور معاونین اداره کل دادگستری استان کرمان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه دفاتر اسناد رسمی گفت: دفاتر اسناد رسمی در کشور ما بیش از صد سال قدمت دارند و مردم با وظایف و مسئولیت‌های این نهاد آشنایی دارند.

وی افزود: انتظام‌بخشی به معاملات و مراودات اشخاص حقیقی و حقوقی، در سایه فعالیت دفاتر اسناد رسمی محقق می‌شود.

سیدمهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز با بیان اینکه سردفتری اسناد رسمی خاستگاه قرآنی دارد، اظهار داشت: آیه ۲۸۲ سوره بقره که ۱۸ دستورالعمل تجاری مقرر کرده، بر لزوم ثبت معاملات از سوی کاتب عادل تاکید دارد و امروزه می‌بینیم بیشتر اختلافات ملکی و حقوقی افراد در اثر معاملات غیررسمی پدید می‌آید، ضرورت و اهمیت این حکم قرآن کریم بیش از پیش عیان می‌شود.

وی افزود: دفاتر اسناد رسمی سنگر دفاع از حقوق مدنی اشخاص است و جایگاه ویژه‌ای در نظام حقوقی و ایجاد بهداشت حقوقی و امنیت معاملاتی در جامعه دارد.

عضو شورای قضایی استان کرمان گفت: فراگیر نشدن فرهنگ ثبت رسمی به مشکلات زیادی در نظام حقوقی و قضایی و ورود حجم عظیمی از پرونده‌ها به محاکم دادگستری منجر شده و باید از آن به ابرچالش دستگاه قضایی تعبیر کرد.

هاشمی اظهار داشت: چاره حل این معضل، در گام نخست اتمام حدنگاری است که با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول این هدف در آینده نزدیک محقق خواهد شد و در وهله بعد باید فرهنگ ثبت رسمی در جامعه نهادینه و زیرساخت لازم از جمله توسعه دفاتر اسناد رسمی محقق شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به نقش دفاتر اسناد رسمی در تحقق شعار سال افزود: سازمان ثبت با حدنگاری اراضی کشاورزی به ارتقای امنیت غذایی و با ثبت شرکت‌های تجاری و اجرای مفاد اسناد رسمی، در تداوم جریان تولید و اشتغال اثر مستقیم دارد و در این امر دفاتر اسناد رسمی به عنوان بازو‌های سازمان ثبت می‌توانند بسیار موثر باشند.

عضو دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران استان کرمان تصریح کرد: اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی باید منطبق با قوانین و شرع باشد و تلاطمات اقتصادی زندگی، نباید خدای ناکرده سلامت کار سردفتران را تحت الشعاع قرار دهد و مراقبت کنید افراد فرصت‌طلب و سودجو به شما نزدیک نشوند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تصریح کرد: نظارت مستمر و بعضا نامحسوس بر نهاد‌های تابعه در دستور کار جدی ماست و مواردی از قبیل تکریم ارباب رجوع، حُسن اجرای قوانین، سلامت اداری و رعایت تعرفه‌های مصوب در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج استان به دقت رصد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار