شهر یزد، حافظ معماری ایرانی اسلامی و بازگو کننده سنت، آیین و فرهنگ زنده مردمانی است که در قناعت و هنرورزی به تاریخ درس ایستادگی و رادمردی داده اند. 

استاندار یزد در پیامی ۱۸ تیرماه سالروز ثبت شهر یزد در فهرست آثار میراث جهانی را گرامی داشت.

در پیام فاطمی آمده است،

در هفتمین سالگرد ثبت شهر یزد در فهرست آثار میراث جهانی، مفتخریم که امروز در دنیا، یزد را منحصر به فردترین و تنها شهر ثبت شده ایران می‌شناسند. یزد، حافظ معماری ایرانی اسلامی و بازگو کننده سنت، آیین و فرهنگ زنده مردمانی است که در قناعت و هنرورزی و هوشمندی و همزیستی مسالمت آمیز ادیان برای قرن‌ها سرآمد بوده و در عرصه‌های مختلف به تاریخ درس ایستادگی و رادمردی داده اند. 

در طرح مدیریت ثبت جهانی یزد، موکداً به فراهم آمدن شرایط زندگی بهتر برای مردم به ویژه ساکنان عزیز این بافت ارزشمند اشاره شده است. در واقع به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که خدمات و امکانات در این محدوده بهبود یابد و شرایط استفاده بهتر برای مردم و بازدید کنندگان فراهم آید. 

 گذری اجمالی بر آنچه در این چند سال گذشت حاکی از آن است به فضل الهی و تلاش و بالندگی مردم عزیز یزد، امید به زندگی در بافت تاریخی رو به فزونی نهاده و با تغییر نگرش عمومی و جلب توجه دنیا به ویژه مردم کشورمان به این شهر و بافت تاریخی زنده آن، باور به ارزشمندی این بافت تاریخی، لزوم حفظ و حراست از آن و انگیزه‌ی حضور و سکونت در این بافت فاخر افزایش یافته است.

 این مهم در نتیجه به میدان آمدن مردم عزیز و حضور فعال آنان در مطالبه نیاز‌های محلات و حفظ و حراست از مکان زندگی شان است. هرچند طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای ارتقای ارزش مکانی و بهبود شرایط زندگی در بافت تاریخی صورت گرفته، اما هنوز کافی نیست و امید است با همت مردم عزیز و تلاش بی وقفه و شبانه روزی مسئولینی که با دلسوزی و دغدغه پا به میدان گذاشته‌اند، شرایط زندگی و همچنین میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی، روز به روز ارتقاء یافته و شایسته آوازه مردمانی که به میهمان نوازی گرم و صمیمانه شهره اند، باشد. 

 راه‌اندازی اولین مرکز اورژانس موتوری در قلب بافت تاریخی، تداوم ساماندهی کف سازی‌ها و جداره سازی‌های این منطقه به ویژه در مکان‌هایی که زندگی ساری و جاری بوده است، برپایی و احداث فضای سبز، زمین‌های ورزشی و پارکینگ درون محله‌ای تنها گوشه‌ای از خدمات اختصاصی این بخش از شهر تاریخی یزد است که در دولت سیزدهم با رشد قابل توجهی تداوم یافته که لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری یزد به ویژه شهرداری منطقه تاریخی و حمایت‌های سایر دستگاه‌های مربوط در این عرصه قدردانی نمایم.

 امید است با بهبود زیرساخت‌های بافت تاریخی که در این دوره اخیر برای تامین اعتبارات آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفته، خدمات رسانی به مردم متدین و عزیز این بافت تاریخی بیش‌از پیش بهبود یابد. 

 اینجانب با آرزوی قبولی عزاداری‌های همگان در ایام سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان، بار دیگر سالروز ثبت جهانی یزد در فهرست میراث جهانی را گرامی داشته و امیدوارم از فرصت پیش آمده، در راستای معرفی فرهنگ غنی و اصیل مردمان متدین و عزیز این سامان به ویژه فرهنگ و سنت‌های اصیل حسینی و عاشورایی یزد بهره لازم گرفته شود.

 سلامتی و توفیق روز افزون همگان را در پرتو آرمان‌های متعالی امام راحل عظیم الشان (ره) و منویات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در راستای خدمتگزاری به مردم شریف را از درگاه حضرت دوست مسئلت می‌نمایم.

۱۸ تیرماه یادآور روز بزرگی برای یزدی هاست، روزی که در آن، بخشی از شهر تاریخی یزد به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار در فهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید و به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار