یک روانشناس شخصیت گفت: والدین به کودکان بگویند هیجان‌های آنها از طریق گفتگوی هیجانی در خانواده قابل درک است.  

پریدخت زند روانشناس شخصیت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: والدین به جای اینکه به کودکان بگویند هیچ دلیلی برای پریشانی وجود ندارد، خودت را لوس نکن یا مثل بچه‌ها رفتار نکن، می‌توانند به کودکان بیاموزند که هیجان‌های آنها از طریق گفتگوی هیجانی در خانواده قابل درک است. 

او گفت: در این روش، هر وقت کودک کلمات هیجانی به زبان آورد، والدین هیجان کودک خود را نامگذاری می‌کنند و به کودک اجازه می‌دهند تا هیجانش را توضیح دهد و او را ترغیب و تشویق می‌کنند تا آن را بازگو کند. در حقیقت، با این روش والدین به کودک کمک می‌کنند تا راه‌های مختلف کنار آمدن با هیجان‌ها و تنظیم آنها را امتحان کند. 

زند تصریح کرد: یکی از علل رایج پریشانی افراد و مراجعه آنها به درمانگر، عدم توانایی‌شان در بیان مناسب هیجانات و احساسات منفی نسبت به دیگران است. زیرا ابراز هیجانات آنها از دوران کودکی سرکوب شده است. 

او در ادامه گفت: برای مثال، هر زمان که بچه‌های کوچک عصبانی می‌شوند، والدینشان به آنها می‌گویند: با این حالت عصبانی رفتار نکن، اوقات تلخی نکن. در نتیجه کودک به غلط می‌آموزد که شایسته نیست خشمش را نسبت به دیگران حتی هنگامی که این واکنش عادلانه است، نشان دهد. متاسفانه خشم سرکوب‌شده به افسردگی منجر می‌شود.

خبرنگار: عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار