دبیر کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تاکنون مجموعا ۴۸۰ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه تامین شده است.

دبیر کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه روز گذشته در برنامه گفتگوی نیمروزی شبکه خبر با موضوع بهره‌برداری از آخرین طرح سخت‌افزاری نجات دریاچه ارومیه گفت: امروز طرح بند و کانال بادین آباد با حضور وزیر نیرو به افتتاح و بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از آخرین طرح سخت‌افزاری نجات دریاچه ارومیه مجموعا ۴۸۰ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه تامین شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: کاری که بنا است در واقع انجام بگیرد انتقال ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب مازاد منطقه‌ای است که از طریق این کانال به سد با دین آباد و از طریق سد بادین آباد هم به دریاچه ارومیه از طریق تونل و همینطور کانال ایجاد شده منتقل خواهد شد.

وی گفت: طول کانال چهار و نیم کیلومتر است که توسط قرارگاه خاتم الانبیا، در حداقل زمان ممکن با توجه به حضوری که رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی در اسفند ۱۴۰۱ در افتتاح فاز ۱ کانی سیب داشتند، دستوری که ایشان صادر کردند این پروژه که در واقع آخرین پروژه سخت‌افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه است با سرعت قابل تقدیری که با همت در قرارگاه داشتند و همینطور مدیریت مطلوبی که وزارت نیرو پیگیری‌های جدی که جناب آقای وزیر و همکارانشان داشتند در حداقل زمان به حمدالله مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما به جهت اینکه بتوانیم آورده آب مازادی که در منطقه بود با توجه به اینکه بنا بود این پروژه در دهم خرداد با حضور رئیس جمهور شهید مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار بگیرد، به صورت آزمایشی هم آورده آبی که در منطقه بود از طریق همین کانال به دریاچه ارومیه منتقل شد و در واقع توانستیم بخشی از نیاز حقابه دریاچه ارومیه را از طریق همین کانال ایجاد کنیم. 

معتمدیان گفت: در کنار این سامانه ما سد چپرآباد را هم داشتیم از پروژه‌های نیمه تمامی بود که در گذشته شروع شده بود با تخصیص اعتباری که از سفر حضرت آیت الله رئیسی به این پروژه صادر شد این پروژه هم در اسفند ماه سال گذشته مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

دبیر کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: حداقل ۴۵ و حداکثر ۷۵ میلیون متر مکعب از طریق این سد وارد رودخانه و نهایتاً به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد، سوای از این بحث تکمیل تصفیه خانه ارومیه را داشتیم که در همین دولت با اعتبارات ویژه‌ای که در واقع تخصیص داده شد در حداقل زمان در تابستان سال گذشته با حضور آقای مخبر و وزیر نیرو مورد تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: سالانه ۵۲ میلیون متر مکعب هم پساب تصفیه شده بهداشتی از طریق تصفیه خانه ارومیه و همینطور خط ۱۱ کیلومتری که مورد بهره‌برداری قرار گرفت منتقل خواهد شد.

معتمدیان تصریح کرد: با توجه به اتمام طرح‌های سخت‌افزاری اولویت اول ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۴۰۳ به بعد تمرکز بر انجام پروژه‌های نرم‌افزاری است که در طرح‌های ۲۶ گانه هم مشخص شده که با محوریت وزارت جهاد کشاورزی باید دنبال شود، اول جا دارد تقدیر و تشکر ویژه‌ای داشته باشم از جناب آقای وزیر آقای محرابیان و همکارانشان که حقیقتاً تلاش وافری در سه سال گذشته در به ثمر رساندن پروژه‌های نیمه تمام داشته‌اند بعد از سال‌ها توقف در این دولت هر سه ماه یک بار این پروژه‌ها به افتتاح رسید و امروز اثرات و برکاتش را هم ما در وضعیت و شرایط فعلی دریاچه ارومیه با انتقال آب‌هایی که انجام گرفته مشاهده می‌کنیم.

 احیای ۱۱ تالاب در پارک‌های اقماری ارومیه

 معتمدیان گفت: با همکاری بسیار خوب وزارت نیرو ما در دو سال گذشته تخصیص حقابه تالاب‌ها را داشته‌ایم حدوداً میانگین ۹۰ میلیون متر مکعب حقابه به تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و پارک دریاچه ارومیه تخصیص داده شد که شاهد احیای ۱۱ تالاب در سطح استان آذربایجان غربی بودیم که هم نشاط و شادابی خوبی در سطح منطقه ایجاد کرد وهم وجود پرنده‌های مهاجر که بعد از سال‌ها خشکسالی در این منطقه حضور پیدا کردند.

وی افزود: بعضی از این تالاب‌ها شاید بیش از ۲۵ سال خشک شده بودند که به حمدالله با مدیریت خوبی که انجام گرفت با همکاری بسیار خوب وزارت نیرو و سازمان محیط زیست شاهد احیای ۱۱ تالاب در پارک‌های اقماری این دریاچه بودیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.