رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: برای نخستین بار در کشور دستیابی به دانش فنی اهلی سازی، مولدسازی، تکثیر، پرورش لارو و تولید بچه ماهی سوکلا در هرمزگان توسط این پژوهشکده انجام شد.

محمد صدیق مرتضوی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور دستیابی به دانش فنی اهلی سازی، مولدسازی، تکثیر، پرورش لارو و تولید بچه ماهی سوکلا در هرمزگان انجام شد گفت: دستیابی به این دانش فنی برای نخستین بار در ایران در ایستگاه تحقیقات شیلاتی نرمتنان بندرلنگه، با بهره‌گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، عملیات فنی مرتبط با زنجیره بسته دانش فنی از جمع آوری زنده، اهلی سازی، مولدسازی و تکثیر در شرایط اسارت تا پرورش لارو و تولید بچه ماهیان سوکلا توسط محققان این ایستگاه انجام شده است.

وی تاکید کرد: این دستاورد علمی بسیار ارزشمند و موفقیت بزرگ ملی "تولید بچه ماهیان سوکلا" پس از پنج سال تلاش مستمر و فشرده برای نخسین بار در کشور رخ داده است و گامی بسیار قابل ستایش در راستای رفع وابستگی صنعت شیلاتی پرورش ماهی در قفس از واردات بچه ماهی از خارج کشور است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، خاطرنشان کرد: رویداد دستیابی به دانش فنی تکثیر ماهی سوکلا یک اتفاق فرخنده ملی است و این فعالیت در راستای سلسله برنامه ها و فعالیت های ادامه داری است که منجر به خودکفایی کشور در تکثیر و تولید گونه های ماهی بومی کشور و رونق اقتصاد دریا محور و توسعه پایدار صنعت پرورش ماهی در قفس خواهد شد.

مرتضوی افزود: یکی از ویژگی های رویداد علمی ایجاد شده، دستیابی به دانش فنی در همه حلقه های زنجیره بسته فنی از جمع آوری و اهلی سازی پیش مولدین وحشی سوکلا تا تولید بچه ماهی از ماهیان بالغ در شرایط اسارت است.

وی تاکید کرد: در قالب طرح کلان منعقد شده سه جانبه فی بین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور (پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان)، بخش خصوصی گروه صنعتی گرگیج و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی چهار سال آینده، تعداد ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سوکلا با همکاری بخش خصوصی تولید گردد و بدین منظور زیرساخت های کارگاهی مرتبط می بایست ایجاد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.