رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: خونگیری و پایش دام ها، گام مهمی برای شناسایی به موقع دام‌های آلوده و جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت است.

نیک بین رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

او بیان کرد: این بیماری به علت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

نیک بین ادامه داد: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و دستورالعمل‌های مراقبتی این بیماری می‌تواند از طریق دام و فرآورده‌های دامی به انسان منتقل و تهدیدی جدی علیه سلامت انسان و جامعه بوده و همچنین باعث بروز خسارات اقتصادی به صنعت دامپروری شود.

رئیس دامپزشکی اشکذر گفت: بروسلوز از دیرباز در کشور ما وجود داشته و در سازمان دامپزشکی کشور دستورالعمل و سازوکاری برای مقابله و پیشگیری از انتشار این بیماری تعریف شده که بر اساس آن پس از شناسایی دام آلوده به بیماری بروسلوز یا تب مالت به وسیله تست خون، دام‌های آلوده کشتار و حذف می‌شوند.

او تصریح کرد: در سه ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ بیش از یک هزار و دویست نوبت سر دام سنگین برای تشخیص بیماری بروسلوز مورد خون‌گیری و تست قرار گرفته است که پس از آزمایش تعدادی از نظر تب مالت مثبت بود که دامدار موظف به ذبح اجباری و حذف دام بروسلوز مثبت شد.

نیک بین بیان کرد::مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری واکسیناسیون است و با توجه به این که انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحد‌های دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد، به دامداران توصیه کرد که از خرید دام‌های بدون سوابق بهداشتی مشخص و مطلوب خودداری کنند.

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون و خونگیری همکاری مناسب جهت مایه کوبی دام‌ها و گرفتن نمونه خون برای پایش بروسلوز را داشته باشند، که این امر مهم به نحو مطلوب میسر شود.

نیک بین ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود که از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل جوشانده و سپس مصرف کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار