آسیاب حاجی رحیم که از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری روستای هیو بشمار می‌رود، تا مدتی پیش توسط اهالی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

هیو کرج ، نام روستای خوش آب و هوایی در مرکز استان البرز یعنی شهرستان ساوجبلاغ است که با وجود داشتن آثار تاریخی و‌جاذبه های گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. آسیاب حاجی رحیم در مرکز روستا قرار گرفته است و برای دیدن این مکان تاریخی باید مسیری را پیاده روی کنید تا در فضا و محیطی بسیار آرام و زیبا به این آسیاب برسید.

 با اولین نگاه شما متوجه وجود سنگ، آجر و ملات در ساختار آن می‌شوید. موادی که در گذشته برای ساخت بسیاری از بنا‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. آسیاب حاجی رحیم دارای چندین بخش است و در واقع این اثر تاریخی یک آسیابی قدیمی است که در زمره آسیاب‌های آبی تنوره دار قرار می‌گیرد.

بخشی از کانال آب، تنوره و اتاقک این اثر هنوز باقی مانده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، بیشتر شهرت این روستا به خاطر آسیاب‌های آن است در واقع این آسیاب از دوران و عصر قاجار تا کنون همسفر اهالی روستا بوده است.

آسیاب آبی یا بادی دستگاهی بوده‌است که برای آسیاب و خردکردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد وجود داشته‌است و با استفاده از تکنیک سرعت آب یا فشار آب یا فشار باد کار می‌کرد در قدیم آسیاب های آبی زیادی وجود داشته است که تامین آرد مردم‌ منطقه را انجام می داد.

آسیاب حاجی رحیم گذری به آداب و‌ رسوم کهن تاریخ ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.