تداوم بقای گورخر‌های ایرانی در سایت کالمند بهادران

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان مهریز گفت: در حال حاضر جمعیت گورخر‌های ایرانی در سایت کالمند بهادران، به ۷۹ راس رسیده است.

زارع رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهریز گفت: گور ایرانی گونه‌ای در معرض انقراض و یکی از زیرگونه‌های گورخر آسیایی و بزرگترین پستاندار در کشور است که در سال‌های گذشته اقداماتی برای حفاظت از جمعیت این گونه و تکثیر آن صورت گرفته است. 

وی افزود: در سال ۷۶ برای اولین بار در کشور در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران با هدف احیای نسل گورخر ایرانی سایت تکتیر و رها سازی گورخر راه اندازی شد. وی ادامه داد:سایت در ابتدا با انتقال ۳رأس گور از پارک ملی توران فعالیت خود را اغاز کرد و در حال حاضر ۷۹ رأس گور در این سایت زیست دارند و از ابتدای سال جاری تاکنون ۹رأس نیز تولید مثل کرده اند. 

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد در ادامه افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی سایت‌های تکثیر، گونه‌های شاخص حیات وحش با هدف معرفی مجدد به زیستگاه‌ها برای زنده‌گیری و انتقال یک راس گور نر از پارک ملی کویر به سایت گوراب مهریز با هماهنگی محیط زیست اقدام کرد.

 دهقان افزود:هدف از اجرای این اقدام و انتقال گورخر به مهریز مبنی بر بازگرداندن این نوع گورخر به طبیعت استان است. وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر دو سایت تکتیر و پرورش گورخر ایرانی در گوراب مهریز و منطقه پنج انگشت ابرکوه فعالیت دارند. در این مناطق و سایت ها، ظرفیت‌های طبیعی زیادی برای بازدید گردشگران داخلی، خارجی و دوستداران طبیعت با توجه به حضور گورخر‌ها فراهم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.