صادرات با تولید مرغ سایز رونق می‌گیرد

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: تولید مرغ سایز علاوه بر افزایش کیفیت مطلوب و کاهش دورریز بر رونق صادرات هم اثر بسزایی دارد.

محمدعلی کمالی سروستانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تولید مرغ سایز در ایران تابع عوامل مختلفی است که هزینه های تولید بویژه جوجه یکروزه، قیمت مرغ در بازار و تقاضای افراد برای خرید از دیگر عوامل اثرگذار تولید مرغ سایز است.

به گفته او، زمان یکه مرغدار جوجه را گران خریداری می کند، بدنبال آن است که هزینه ها را روی وزن سرشکن کند چراکه مرغ در هفته های پایانی وزن می گیرد تا بدین ترتیب قدری از هزینه ها کاهش یابد.

کمالی سروستانی ادامه داد: تولید مرغ سایز نسبت به مرغ های وزن سنگین کیفیت به مراتب بالاتر و دورریز آلایش کمتری دارد و از طرفی منجر به رونق صادرات می شود‌.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر برنامه ریزی بلندمدت برای صادرات مرغ افزود: صادرات نباید به گونه ای باشد که سرریز تولید مرغ به بازارهای هدف صادر شود چراکه در این صورت نمی توان بازار مطمئنی ایجاد کرد.

به گفته او، کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و حتی روسیه نیازمند مرغ ایرانی هستند که در صورت اعمال مدیریت صحیح می توان با برنامه ریزی مناسب، ارزآوری قابل توجهی از این طریق داشت.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه با صادرات مستمر، تولید مرغ سایز به سهولت امکان پذیر است، افزود: در پروسه زمانی میان مدت، تولید مرغ سایز به سبب افزایش دوره جوجه ریزی، گردش مالی بالا، کاهش تلفات و افزایش ضریب تبدیل تاثیر بسزایی دارد.

او گفت: در بلندمدت با تولید مرغ سایز، هزینه های ثابت جوجه ریزی مستهلک می شود. تنها برای تحقق این موضوع کافی است که زنجیره تولید تا مصرف شناخته شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار