ایران در آستانه کسب رتبه چهارم جهانی ثبت آثار ناملموس

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اراک گفت: ایران در آستانه کسب رتبه چهارم جهانی ثبت آثار ناملموس است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک، گفت: رتبه چهارم جهانی ثبت آثار ناملموس در انتظار ایران است. اکنون رتبه ایران در این زمینه پنجم است که با ارسال سابقه چند اثر ناملموس در اجلاسیه پیش روی یونسکو رتبه چهارم جهانی ثبت آثار ناملموس به ایران داده می‌شود.

دارابی با بیان اینکه رتبه ایران در دولت شهید رئیسی از رتبه دهم جهانی به پنجم رسیده و سپس رتبه چهارم، گفت: این نتیجه توجه و اصرار شخص رئیس جمهور شهید بود که برای کشور و دولت سیزدهم به دست آمد. آثار ناملموس شامل فرش، آداب و سنن، مراسم افطار، شب چله یا یلدا و فرش است که چنین اثاری کم نیست و در مسیر ثبت یکا یک این مراسم‌ها و آیین‌ها هستیم.

او با بیان اینکه ملت ایران دارای جایگاهی هموزن تاریخ و بیش از هفت هزار سال قدمت دارد، گفت: با ثبت آثار ناملموس این آثار جزو میراث بشریت قرار می‌گیرد و این فرصتی برای ملت ارزشمند ایران است. حفظ آثار تاریخی و معماری بر جای مانده از گذشته ضروری است و برنامه دولت برای حفظ، مرمت و نگهداری این آثار ایجاد خیرین میراث فرهنگی در استان‌های کشور است که استان مرکزی پیشتاز شده و می‌تواند الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد. این امر فقط در ایران رخ نداده است و بسیاری از کشور‌های دارای آثار تاریخی، دست به ایجاد سمن‌ها و مجموعه‌های خیریه برای حفظ آثار تاریخی خود زدند. به عنوان مثال در ایتالیا پنج هزار تشکل و سمن در حوزه میراث فرهنگی برای نگهداری ابنیه تاریخی فعالیت دارند.

دارابی آثار تاریخی استان را ستود و گفت: فقط در بخش مفاخر بیش از ۳۰ درصد مفاخر ایران منصوب به استان مرکزی هستند که در راس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی است و تار و پود ایران با این استان آمیخته است.

دارابی همچنین در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه بیش از ۲۷ اثر ناملموس از سوی دولت سیزدهم به یونسکو ارسال شده، گفت: تلاش این دولت ارتقاء سطح فرهنگی کشور در سطح جهانی است.

او در پاسخ به سوالی در مورد مفاخر ایرانی که از سوی برخی کشور‌ها مورد دست اندازی و ثبت به نام غیر از ایران قرار می‌گیرد، گفت: بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل شده است و تاریخ، خود گواه ایرانی بودن این مفاخر است و تلاش کشور‌های دیگر در این زمینه بیهوده است.

استاندار مرکزی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تلاش‌های دولت برای پایان دادن به طرح‌های عمرانی قریب ۱۰ ساله. بیشتر گفت: استان در زمینه فرهنگی نیز پیشتاز است و راه اندازی مجمع خیرین میراث فرهنگی که با حمایت دولت راه اندازی می‌شود، نمونه‌ای از این تلاش است.

در ادامه این آیین که با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه استان همراه بود، تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک به امضاء رسید.

همچنین با ارائه احکام مجمع خیرین میراث فرهنگی، دفتر این مجمع در یکی از حجره‌های سرای کاشانی اتفتاح و به بهره‌برداری رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.