۶ اثر پیشنهادی استان مرکزی اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مرزبان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در جلسه شورای ثبت ملی و احیای میراث ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی۶ اثر پیشنهادی استان مرکزی اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مرزبان افزود: در این جلسه مراسم خُن در تعزیه روستای اردمین ساوه، آئین دوز دوگمک (نمک سابی) در روستای یاسبلاغ شهرستان کمیجان، شیوه و مهارت ساخت ساز چوگور در استان مرکزی، گویش آشتیانی، شیوه تهیه شربت اوین آوا در شهرستان کمیجان و مراسم عروسی اوجاق در روستای استوه شهرستان خنداب از سوی استان مرکزی مطرح و پس از بررسی پرونده هر ۶ اثر ارائه شده در فهرست آثار ناملموس ملی به تصویب رسید.

او اضافه کرد: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود و بنابر این یکی از سیاست‌های مهم میراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳ اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بیان کرد: نخستین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شامل شناسایی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقاء یا انتقال میراث به ویژه از طریق آموزش رسمی و غیررسمی و همچنین احیای مجدد جنبه‌های مختلف آن است.

او با تاکید به گستردگی استان و تلاش برای شناسایی میراث ناملموس مناطق مختلف تصریح کرد: رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در معرفی و احیای حوزه‌های میراث ناملموس از طریق ارتقای آگاهی عمومی دارند تا این آثار در میان مردم عمومیت یافته و همچنین باعث شناخت بیشتر و مؤثر آن‌ها نسبت به موضوعات میراث ناملموس شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.