واعظی:

تشکیل دولت قوی با مشارکت بالای مردم ممکن است

عضو هیئت موسس حزب اعتدال و توسعه، انتخابات دور دوم را از بین دو تفکر راحت‌تر دانست و گفت: مردم می‌توانند در انتخابات، دولت قوی تشکیل دهند.

محمود واعظی عضو هیئت مؤسس حزب اعتدال و توسعه  پیرامون چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: به نظرم اینکه مشارکت پایین بود چند دلیل دارد و مهم‌ترین آن این است که مردم تا حدودی از برخی از سیاست‌ها و شرایط موجود به ویژه شرایط اقتصادی و مسائل اجتماعی دلخور هستند.

وی ادامه داد: وجود ناملایمات و فشار زندگی باعث شد تا برخی از مردم اعتراض خود را با مشارکت نکردن در انتخابات نشان دهند. یکی دیگر از دلایل هم این بود که در مناظره‌هایی که برگزار شد خیلی مطالب روشنی مطرح نشد و بیشتر به بیان کلیات پرداختند و البته برخی از کاندیدا‌های پوششی بد اخلاقی‌هایی انجام دادند. همچنین هیچ بحثی هم در این مناظره‌ها راجع به سه سال گذشته انجام نشد.

واعظی با اشاره به اینکه مردم می‌گویند قرار است دولت چهاردهم از دولت سیزدهم تحویل گرفته شود، گفت: انگار نه انگار که قرار است این اتفاق بیفتد و گویا می‌خواهند دولت چهاردهم را از دولت دوازدهم تحویل بگیرند. انگار این سه سال وجود خارجی نداشته و لذا همه اینها دست به دست هم داد و انتخاباتی برگزار شد که نزدیک به ۴۰ درصد مشارکت داشت که این میزان از دوره قبل هم کمتر بود.

مسئولان و دلسوزان برای مشارکت مردم فکری کنند

وی مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات ۸ تیرماه ۱۴۰۳ را علامت خوبی ندانست و ادامه داد: حتماً باید مسئولان نظام، دلسوزان، احزاب و گروه‌ها برای این موضوع فکر کنند، زیرا نمی‌شود که همه ما تبلیغ انجام دهیم و مردم را به انتخابات دعوت کنیم و بیش از ۶۰ درصد آنها که می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند نیامدند؛ لذا فکر می‌کنم این یک هفته هم فرصت خوبی هست که طوری با مردم صحبت کنیم تا شرکت در انتخابات را جدی بگیرند، انتخاب رئیس جمهور بسیار مهم است که از طریق آن سرنوشت کشور مشخص می‌شود.

عضو هیئت مؤسس حزب اعتدال و توسعه انتخاب مردم در روز پانزدهم تیر ماه و دور دوم را راحت‌تر خواند و گفت:، زیرا در این دوره دو تفکر در مقابل هم هستند که از نظر سیاست خارجی و از نظر اقتصادی همچنین مسائل مختلفی نظیر اینترنت و حوزه عفاف و حجاب و یا FATF و برجام دیدگاه‌های متفاوتی دارند و مردم می‌توانند انتخاب بکنند که به طور جدی به میدان انتخابات بیایند در این صورت انتخابات به یک شکل رقم خواهد خورد و اگر نیایند به شکل دیگری رقم خواهد. به نظرم باید همه ما توصیه بکنیم که مردم در انتخابات شرکت کنند تا یک دولت قوی ایجاد شود.

مردم با آرای خود به دولت قدرت می‌دهند

واعظی بر اهمیت مشارکت مردم در تشکیل دولت آینده تاکید کرد و ادامه داد: دولتی که با مشارکت بالای مردم تشکیل شود، می‌تواند با قدرت، بسیاری از مسائل کشور را حل کند چه در حوزه مسائل داخلی و چه در حوزه مسائل خارجی و مردم باید بدانند که مشارکت آنها در انتخابات و تشکیل دولت بسیار مهم است. در این رابطه تا حدودی مردم ناامید هستند و باید این موضوع برطرف شود. اگر رئیس جمهوری بیاید که صدای مردم را بهتر می‌شنود و مردم احساس بکنند که دولت خودشان است، به آینده امیدوار می‌شوند.

وی در همین رابطه بیان کرد: به خاطر دارم در سال ۹۲ وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هنوز ما وارد دولت نشده بودیم یک مقدار قیمت اجناس پایین آمد همچنین قیمت سکه و ارز کاهش یافت، زیرا مردم به آینده امیدوار شدند. الان هم باید همین اتفاق بیفتد و مردم احساس بکنند دولت آینده از آن خودشان است. هر دولتی که روی کار می‌آید دولت جناحی نباشد. رئیس جمهوری که روی کار می‌آید رئیس جمهور همه باشد چه آنهایی که به او رأی دادند و چه آنهایی که به او رأی ندادند و حتی رئیس جمهور آن کسانی باشد که اصلاً رأی نداده‌اند، اگر چنین رئیس جمهوری روی کار بیاید؛ دور بعد مردم با عشق بهتری و با علاقه بیشتری رأی می‌دهند.

باید برجام و fatf برطرف شود

واعظی با یادآوری اینکه ما چند مسئله مهم در حوزه بین‌الملل از جمله برجام و fatf را پیش رو داریم، گفت: این مسائل باید حل شود و تا برطرف نشود اقتصاد کشور تکان نمی‌خورد و برای اینکه این مسائل حل شود باید دولت پشتوانه مردمی داشته باشد و دولتی قوی باشد در این صورت در عرصه بین‌الملل بسیار راحت‌تر می‌تواند حق مردم ایران را بگیرد و با اقتدار مذاکره کند، ما حتماً نیاز داریم دولتمان از هر طیفی که باشد با حمایت بالای مردم شکل بگیرد و این بسیار مهم است.

وی همچنین در مورد مسائل داخلی کشور به موضوع معیشت و سفره مردم پرداخت و افزود: مشکل معیشت مردم باید برطرف شود و با کلی‌گویی نمی‌توان از آنها عبور کرد و آنها نیازمند راه حل و برنامه هستند. من فکر می‌کنم مشارکت بالای مردم می‌تواند بسیار راهگشا باشد. مردم فکر نکنند که در خانه بنشینند و رأی ندهند این به عنوان اعتراض محسوب می‌شود. بالاخره مردم حق شهروندی دارند؛ این حق خود را به یک اقلیت واگذار نکنند و خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند تا اینکه در خانه بنشینند و اجازه دهند دیگران به جای آنها تصمیم بگیرند.

مردم برای فردای خودشان رأی دهند

واعظی با تاکید بر اینکه اگر مردم در خانه بنشینند مشکل کشور حل نخواهد شد، گفت: به مردم می‌گویم که اگر به فکر امروز، فردای خودتان، فرزندانتان و کشورتان هستید و می‌خواهید یک کشور توسعه یافته داشته باشیدو در آینده در رفاه و امنیت زندگی کنید لازمه آن این است که در حق سرنوشت خودتان شریک باشید. بیایید و رأی دهید و اجازه ندهید هر تفکری روی کار بیاید؛ نگویید که این افراد همه‌شان مثل هم هستند و یا با هم فرقی ندارند. حتماً مدیران با هم فرق دارند؛ دیدگاه‌ها با هم تفاوت می‌کند؛ همینطور نتایج آن نیز برای کشور متفاوت خواهد شد.

عضو هیئت مؤسس حزب اعتدال و توسعه، بیان کرد: اگر به گذشته هم نگاه بکنید می‌بینید که رؤسای جمهور گذشته، یکسان نبودند این غلط است که می‌گویند این دولت ادامه دولت قبل است؛ هر دولتی که روی کار بیاید یک دولت مجزا خواهد بود هر رئیس جمهوری که روی کار می‌آید دولت خود را تشکیل می‌دهد. به نظرم این خیلی مهم است که مردم مشارکت در انتخابات را جدی بگیرند و حتماً برای آینده خودشان و کشورشان رأی دهند.

حزب اعتدال و توسعه امروز برنامه‌های انتخاباتی خود را ابلاغ کرد

واعظی با اعلام اینکه از صبح امروز حزب اعتدال و توسعه برنامه‌های کاری خود را به سراسر کشور ابلاغ کرده است، گفت: با توجه به شرایطی که در کشور بود این این احتمال را که انتخابات به دور دوم کشیده شود پیش‌بینی کرده بودیم و بر این اساس نیز حزب اعتدال و توسعه در تهران و استان‌های کشور این آماده باش را در نظر گرفت که ستاد‌ها تا امروز شنبه فعال باشند و صبح تصمیم بگیریم که چه فعالیتی صورت بگیرد و حالا ادامه فعالیت‌های انتخاباتی را به استان‌های سراسر کشور ابلاغ کردیم.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار