کسب رتبه نهم خدمات رسانی دادگستری لامِرد در استان فارس

رئیس دادگستری لامِرد گفت: میانگین سرعت رسیدگی به پرونده‌های حوزه قضایی لامرد در سه ماهه نخست ١۴٠٣ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از ١٠٢ روز به ١۵ روز رساندیم.

سیدمحمدباقر حقایقی ضمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و شهدای قوه قضاییه به ویژه آیت‌الله بهشتی و همچنین تبریک دهه ولایت و امامت، به تشریح عملکرد قوه قضاییه در لامرد پرداخت و گفت: دادگستری شهرستان لامرد در بُعد عملکرد کلی که کاملا بصورت سیستمی و الکترونیک انجام خواهد شد، از میانگین استانی بالاتر و از رتبه ۲۱ استان (از ۵۶ حوزه قضایی)، به رتبه ۹ ارتقا یافته است که با اهتمام ویژه‌ای که در این خصوص به کار بسته ایم امیدواریم که این رتبه بهتر نیز شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه گواهی عدم سوء پیشینه بصورت خودکاربری در سامانه ثنا و بدون مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نیز امکان پذیر است، ادامه داد: میانگین پاسخگویی به درخواست‌های گواهی عدم سوء پیشینه در مقایسه سه ماهه اول سال گذشته و سال جاری، از زمان ثبت درخواست تا پاسخگویی دادگستری لامرد، علی‌رغم دو برابر شدن درخواست‌ها از میانگین ۱۲ ساعت در ۵۷۹ پرونده به ۶ ساعت در ۱۰۷۹ پرونده کاهش یافته ایم.

عالی‌ترین مقام قضایی در لامرد تصریح کرد: الکترونیک یا هوشمند شدن قوه قضاییه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و کاهش هزینه ها، باعث نگهداری طولانی‌تر اطلاعات خواهد شد لذا ما در دادگستری لامرد از ۴۷۴ پرونده دادرسی بدون کاغذ (کاملا الکترونیک)، با افزایش دو برابری به ۹۴۱ پرونده رسیده ایم.

سیدمحمدباقر حقایقی، دادرسی بدون کاغذ و ابلاغ الکترونیک را موازی با حفظ کرامت و حرمت خواهان، خوانده و شاهد دانست و گفت: در دادرسی بدون کاغذ تمام روند پرونده اعم از زمان ثبت شکایت، دادخواست، ارجاع آن به شعب، وقت رسیدگی، ابلاغ، صورتجلسه قاضی، تجدیدنظر، شهادت شهود، صدور رأی و... به صورت غیرحضوری و الکترونیک انجام می‌شود.

رییس دادگستری شهرستان لامرد افزود: در راستای ادامه روند هوشمند سازی، علی رغم افزایش قریب به ۲۰ درصدی ابلاغات قضایی (از ۲۲ هزار به ۲۵ هزار)، ابلاغات از نوع الکترونیک از ۹۴ درصد به ۹۶ درصد افزایش یافته که این میزان از میانگین استانی نیز بالاتر است. 

حقایقی در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه از افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی شهرستان لامرد نیز خبر داد و اظهار داشت: بحمدالله با تلاش‌های شبانه روزی قضات دادگستری لامرد، میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی ۱۰۲ روز در سال گذشته با کاهش تقریبی ۶/۵ برابری، به میانگین ۱۵ روز در سال جاری (از زمان تشکیل پرونده تا صدور رأی) رسیده ایم.

او بیان داشت: هیچ پرونده ثبت نشده‌ای بر روی سیستم دادگستری لامرد وجود ندارد؛ در استان فارس، لامرد رتبه سوم در بُعد نرخ رسیدگی را داراست؛ علاوه بر این در دادگستری این شهرستان، ماهیانه بین ۱۶۰ تا ۳۶۰ دیدار عمومی با مردم انجام می‌شود.

عالی‌ترین مقام قضایی در لامرد با نیم نگاهی به میزان رضایتمندی مردم از قوه قضاییه تصریح کرد: درحالی میزان رضایتمندی مردم از قوه قضاییه در کشور ۶۹/۷ درصد گزارش شده که شهرستان لامرد، میزان رضایتمندی‌اش از ۸۶ درصد در ۵۲۷ نظرسنجی سال گذشته، به ۹۱ درصد در ۶۴۲ نظرسنجی در سال جاری رسیده است؛ فرم‌های مربوط به رضایتمندی ارباب رجوع کاملاً به صورت الکترونیک توسط أصحاب پرونده و بعد از جلسه دادرسی که از طریق پیامک برای وی ارسالی می‌شود، تکمیل می‌گردد.

رییس دادگستری لامرد با اشاره به میانگین تبادل لوایح اضافه کرد: علیرغم کاهش سه نفر از نیروی اداری و افزایش ۲۰ درصدی تعداد لوایح نسبت به سال گذشته، میانگین تبادل لوایح در دادگستری لامرد از ۱۹ ساعت به ۱۸ ساعت کاهش یافته است، اما این امر نیازمند بهبود بیشتری است.

حقایقی نرخ اعزام زندانی به دادگستری لامرد را «صفر» اعلام کرد و گفت: متهم دارای پرونده قضایی نزد دادگستری لامرد، جهت تحقیق به این نهاد قضایی اعزام نمی‌شود، بلکه اظهارات وی به صورت ویدئو کنفرانس و غیرحضوری دریافت می‌شود که تاکنون بیش از ۸۰ مورد در این زمینه داشته‌ایم.

او در پایان از توهین، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تصادفات رانندگی و رانندگی بدون گواهینامه به عنوان پنج جرم اول شهرستان و مطالبه وجه، گواهی حصر وراثت، تأمین خواسته، مطالبه خسارات دادرسی و مطالبه خسارت به عنوان پنج خواسته اول حقوقی در لامرد یاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.