سالانه ۵۰۰ مورد بیماری تب مالت در زنجان شناسایی می‌شود

مدیرکل دامپزشکی زنجان گفت: سالانه ۵۰۰ مورد انسانی تب مالت در این استان شناسایی و این بیماری در تمامی نقاط مشاهده می‌شود و به ویژه در شهرستان خدابنده بیش از گذشته نمایان‌ است.

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ابتلا به بیماری تب مالت روند ثابتی را در استان طی می کند و در این میان استفاده از لبنیات سنتی در ظهور و بروز آن تاثیر فراوانی دارد.

وی اضافه کرد: شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی است.

این مسوول ادامه داد: بروسلوز یا همان تب مالت از جمله مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده مصرف کنندگان را درگیر کرده و موجب آلودگی جمعیت دامی و گله‌ها می‌شود.

حاج کاظمی افزود: این در حالی است که مردم بیش از گذشته به خرید لبنیات سنتی به ویژه پنیر رغبت پیدا کرده اند که این امر می تواند این نوع بیماری را به انسان منتقل کند.

وی از مردم خواست، تا حد امکان از خرید لبنیات سنتی اجتناب کنند و گفت: لبنیات پاستوریزه به خاطر فرآیند حرارتی و فرآورده های دیگر عاری از هر گونه بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی، انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های مشکوک و آلوده همچنین ردیابی این بیماری در دام است و در بیماری بروسلوز ابتدا واکسیناسیون و در صورت ابتلای دام به تب مالت، تنها راه مبارزه حذف دام است.

وی خاطرنشان کرد: ضد عفونی کردن مستمر جایگاه‌های نگهداری دام و رعایت اصول قرنطینه‌ای برای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از بروز بیماری نیز اهمیت بسزایی دارد.

بیماری تب مالت یا بروسلوز که عامل آن باکتری بروسلا است، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده و به‌شدت مسری است. مصرف شیر غیرپاستوریزه، گوشت خام یا نیمه‌خام و تماس نزدیک با ترشحات بدن حیوان مبتلا به بیماری، از دلایل اصلی انتقال این بیماری به انسان هستند. این بیماری با نام‌های بروسلوز، تب مدیترانه و تب ناخواسته نیز شناخته می‌شود.

باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف گسترده‌ای از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام‌ها، کاهش تولید شیر، ناباروری و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از ۲ بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

برچسب ها: تب مالت ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.