زنان پیشرانِ مشارکت انتخاباتی

کمتر از سه روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و بار دیگر عرصه‌ای مهم و سرنوشت‌ساز برای نقش‌آفرینی بانوان فراهم شده است.

بانوان با القای افکار و اندیشه‌های صحیح خود می‌توانند منشاء تحول باشند و نقش آنها در مشارکت سیاسی به عنوان نیمی از جمعیت کشور در تحولات کشور بسیار مهم و پررنگ است.

این روز‌ها مهم‌ترین نقش زنان در خانه، تهییج و ترغیب همسر و فرزندان به فعال‌بودن در انتخابات و تحقیق درست است، همان طور که رهبر فرزانه انقلاب نیز تاکید کردند بانوان در هر دو عرصه می‌توانند نقش ایفا کنند و مؤثر باشند؛ هم در حضور حداکثری و مشارکت پایدار و هم در انتخاب انسان‌های وارسته.

در همین راستا با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است؛ این همان نقش اثرگذار و کلیدی بانوان است که بار دیگر رنگ واقعیت می‌گیرد و تکلیف مهمی را بر دوش این قشر می‌گذارد تا در این عرصه مهم سیاسی پیشران مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم در انتخابات باشند.

در کنار تمامی این الزامات، بانوان به‌عنوان محور و الگوی خانواده وظیفه دارند شاخص‌های انتخاب درست را در اختیار فرزندان و سایر اعضای خانواده قرار دهند، نیک می‌دانیم که در احساس وظیفه و مسئولیت عمومی، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و در عرصه‌ای که تبلیغات دشمنان بیشتر روی بانوان متمرکز شده، تمام همّ و غمّ خود را باید برای مشارکت حداکثری و حضور مردم در پای صندوق‌های رای معطوف کنند.

رهبر فرزانه انقلاب بر این امر مهم تأکید دارند که زن مسلمان ایرانی دارای هویت والایی است و بر این اساس می‌تواند پشتیبان و پیشران جامعه در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باشد؛ چرا که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نقش در خانواده برعهده او است، این همان نقش والایی است که بانوان ملایری در کنار دیگر بانوان ایران اسلامی، تکلیف خود می‌دانند تا در هشتم تیرماه حماسه‌ای دیگر بسازند و بار دیگر تاریخ‌ساز شوند.

قطع به یقین به همان اندازه که مشارکت بانوان در انتخابات مهم و اثرگذار است، همان اندازه مشکلات و دغدغه‌های آنها نیز حائز اهمیت است، موضوعی مهم و راهبردی که نباید از دیدِ نامزد‌های انتخاباتی پنهان بماند و یا کمرنگ شود، پرداختن به نقش زنان و رفع مطالبات و نیاز‌های آنان به عنوان یک فرصت، که می‌تواند محرک توسعه، رشد و تعالی کشور باشد.

در همین راستا تعدادی از فعالان حوزه بانوان شهرستان ملایر درباره نقش و تاثیرگذاری زنان در مشارکت حداکثری، انتخاب اصلح و مطالبات این قشر  به گفتگو نشستند که در ادامه می‌خوانید:

بدون حضور زنان، دموکراسی ناتمام است

معاون فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر با بیان اینکه باید میدان مشارکت را ما بانوان به اندازه‌ای پرشور کنیم که اجازه ندهیم فرصت‌طلبان نقطه ضعفی را در جامعه ایجاد کنند، گفت: زنان جامعه می‌توانند در کنار مادر بودن و عفیف بودن به عنوان یک کُنشگر سیاسی در قالب‌های مختلف فعالیت کرده و در حل مسائل و مشکلات مردم بکوشند.

«فروزان کردی‌وند» ورود زنان به میدان مشارکت‌های سیاسی، پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب و کمک به افزایش مشارکت مردم در انتخابات را ضروری دانست و اظهار کرد: امروز افتخار ما زنان به این است در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به زنان اهمیت می‌دهند و در هر عرصه‌ای می‌توانیم نقش‌آفرینی کنیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب و اشاره رهبر فرزانه انقلاب به زنان به عنوان الگوی سوم زن مسلمان، افزود: امروز باید خود را باور داشته باشیم که چه جایگاه والایی داریم.

این فعال حوزه زنان و خانواده بیان کرد: همه ما بر این مساله واقف هستیم که یک مادر مرکز و ستون است و از دامن همین مادر است که مرد به معراج می‌رود، چه در زمان دفاع مقدس، چه امروز برای دفاع از امنیت که پشت سر این شهدا بانوان شجاع و بصیری بوده است و چه در عرصه انتخابات که مهمترین عرصه سیاسی کشور است.

کردی‌وند از مردم به ویژه بانوان درخواست کرد حتما حضور پرشور در انتخابات هشتم تیرماه داشته باشند، چراکه حضور در مشارکت‌های سیاسی حق طبیعی آنان است و بدون حضور مردم به خصوص بانوان، دموکراسی ما ناتمام خواهد ماند و با این حضور به همه ابرقدرت‌ها نشان دهید که نمی‌توانند خدشه‌ای در فکر و نظام ما ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میدان حضور دارند، شاخص‌هایی برای انتخاب این افراد مطرح است، شاخص‌هایی همچون تعهد، تخصص، امانتداری، پاکدامنی، دوری از فساد، کارآمدی در مدیریت اجرایی کشور، دانستن نیاز‌های جامعه و مردم، هوشمندی، بابرنامه‌بودن، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، پایبندی به تعهدات مطرح‌شده و اخلاق‌مداری که بهتر می‌تواند افراد را در انتخاب یک فرد اصلح کمک کند و همچنین توسط زنان و مادران برای اعضای خانواده به‌ویژه افراد جوان‌تر تبیین و تشریح شود.

زنان در هشتم تیر؛ تاریخ‌سازی می‌کنند

مشاور فرماندار ویژه ملایر در امور بانوان و خانواده نیز  انتخابات را گفتمان اصلی جامعه در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دانست و اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خصوصا در سال‌های اخیر حضور و مشارکت زنان در مشاغل گوناگون و مدیریت‌های اجتماعی و دولتی به خوبی مشهود است و در این عرصه مساله جنسیت مطرح نیست و زنان پا به پای مردان، مشارکت و نقش‌آفرینی داشتند و هیچ محدودیتی برای حضور زنان در محیط اجتماعی و سیاسی وجود ندارد.

«مریم نگاهداری» با بیان اینکه مشارکت مردم از اصلی‌ترین ابزار پایداری نظام اجتماعی و رشد فردی است، افزود: زنان در خانه مدیری لایق، حساس و مدبر هستند و می‌توانند در ترغیب کردن همسر و فرزندان دقیق‌تر و ظریف‌تر از مرد‌ها عمل کنند و در معرفی نامزد‌های انتخاباتی و تشویق به حضور حداکثری و بابصیرت در پای صندوق‌های رأی، نقش مهمی را ایفا کنند.

به گفته وی؛ بانوان فرهیخته ایران اسلامی همیشه و همه جا در توسعه و تثبیت سرمایه‌های اجتماعی در جامعه ایرانی و اسلامی نقشی اثرگذار و غیرقابل انکار داشته و دارند و به طور قطع زنانی که در دامان خود در هشت سال دفاع مقدس و جبهه مقاومت، شیر مردانی را پرورش دادند تا از آرمان‌های انقلاب در برابر ابرقدرت‌های جهان بایستند، پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی، در هشتم تیرماه نیز معادلات دشمنان انقلاب اسلامی را در این حرکت سیاسی و حساس با مشارکت حداکثری بر هم می‌زنند.

 مشاور امور بانوان فرمانداری ویژه ملایر ضمن تاکید بر اهمیت نقش زنان ایران اسلامی در مشارکت‌افزایی انتخابات، تاکید کرد: بانوان ملایری در کنار دیگر بانوان ایران اسلامی می‌آیند تا بار دیگر حماسه‌ای باشکوه و بی‌نظیر خلق کنند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حماسه بدرقه رئیس جمهور شهید را تکمیل کنند و زینب‌وار در جهاد تبیینِ مشارکت حداکثری نقش مهمی ایفا کرده و بار دیگر تاریخ‌سازی کنند.

نگاهداری با اشاره به اینکه زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که نقش پررنگی در مسائل مختلف جامعه دارند، گفت: بانوان این روز‌ها بیشتر از گذشته در کنار شغل خانه‌داری و مادری، به کنشگری‌های اجتماعی هم مشغول هستند و از رئیس جمهور آینده انتظار می‌رود برای این جمعیت عظیم در سطح کلان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

وی در دستور کار قرار دادن قوانین مدون و عملیاتی در راستای حمایت برای بهبود زندگی و برنامه فرهنگی و ایجاد مشوق‌هایی برای زنان خانه‌دار را از دیگر مطالبات بانوان برشمرد و افزود: حوزه بانوان و خانواده نیازمند برنامه‌هایی با رویکرد ارتقاء خانواده است که نتیجه آن به ایجاد جامعه‌ای شاد، پویا و در حال رشد منجر می‌شود.

بهبود زندگی زنان خانه‌دار؛ مطالبه مهم بانوان از رئیس جمهور

مشاور فرماندار ویژه ملایر در امور بانوان و خانواده بیان کرد: تهیه قوانین مدون برای بهبود زندگی و برنامه فرهنگی برای زنان خانه‌دار از جمله مطالبات قشر بانوان از رییس جمهور است و به نظر من ایجاد مشوق‌هایی برای زنان خانه‌دار می‌تواند در روحیه آنان و احساس تعلق بیشتر آنها موثر باشد.

نگاهداری از دیگر مطالبه بانوان از دولت آینده را اجرای کامل قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در این قانون مترقی به موضوع دورکاری بانوان دارای فرزند زیر شش سال اشاره شده، اما اجرای آن منوط به نظر مساعد روسای دستگاه‌ها و ادارات است و همین مساله اجرای قانون را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

حمایت از نهاد خانواده؛ ضرورت جامعه امروز

یک مدرس حوزه و دانشگاه نیز انتخابات را یکی از بهترین دستاورد‌های انقلاب و نظام اسلامی خواند و گفت: به واسطه انتخابات مردم در تعیین سرنوشت خود مستقیما دخالت دارند و مشخص می‌کنند چه کسانی را با چه نگرش‌ها و مبنا‌هایی در جامعه می‌پسندند.

«مستوره تکلو» بیان کرد: ملت ما در دموکراسی و انتخابات در دنیا نمونه‌اند و جمهوری اسلامی کشوری است که هم زنان و هم مردان در آن قدرت تصمیم‌گیری دارند و این بها را اسلام و حکومت اسلامی با رهبری امامین انقلاب داده است.

وی تاکید کرد: زنان به ویژه در ۴۵ سال اخیر ثابت کردند در دنیا نقش‌آفرین هستند و به عنوان زن مسلمان ایرانی می‌توانند هم وظیفه خانه و خانواده را مدیریت کرده و به دوش بکشند و بهترین انسان‌ها را تحویل جامعه بدهند، هم در جامعه به شخصه نقش‌آفرین باشند.

مسوول گروه جهادی بانو امین همچنین به معلمان، پزشکان و زنان موفق جامعه ایرانی که زنان جامعه را راهبری می‌کنند و در دنیا حرف برای گفتن دارند، اشاره و اظهار کرد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، در مساله زنان و دفاع از حقوق زنان، غرب به ما بدهکار است و ما از آنها طلب داریم.

تکلو با تاکید بر اینکه انقلاب این فرصت را برای ما فراهم کرد تا زنان نقش‌آفرینی خود را در دنیا به منصه ظهور برسانند، افزود: بیشتر فعالیت‌های جهادی در محلات، با مسئولیت بانوان شکل گرفته، بنابراین بانوان می‌توانند دستاورد‌های انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی را سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل کنند.

وی ادامه داد: زنان می‌توانند در افزایش مشارکت جامعه در عرصه‌های مختلف به ویژه انتخابات نقش عظیمی را ایفا کنند، همان گونه که در زمان دفاع مقدس اگر مادران و همسران شهید نبودند تا پشت جبهه‌ها هم خانواده‌داری کنند، هم محله را نگه دارند و هم شور و شعور حسینی را در دل همسران و مردان جامعه هدایت کنند، شاید این جنگ تحمیلی دفاع مقدس برای ما ختم به پیروزی نمی‌شد.

تشکیل وزارت امور زن و خانواده؛ مطالبه زنان از رئیس جمهور

مسوول گروه جهادی بانو امین در عین حال ارائه و اجرای برنامه‌ای مدون از سوی رئیس جمهور و هیات دولت برای زنان به عنوان نیمی از قشر تاثیرگذار جامعه را از جمله انتظارات جامعه زنان عنوان کرد و گفت: وقتی ارزش‌گذاری لازم از طرف حکومت به بانوان داده شود، می‌توانند به بهترین شکل نقش‌های متعدد از خانواده و اجتماع را به منصه ظهور برسانند.

تکلو خاطرنشان کرد: اگر حکومت اسلامی بتواند با حمایت‌های مادی و معنوی خود از نهاد خانواده به ویژه زنان این مساله خطیر و عظیم را تقویت کند، یقینا آثار و برکات زیادی دارد که در آینده تمام مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی یادآور شد: به عنوان یک فعال فرهنگی از طرف قشری از جامعه زنان از رئیس جمهور انتظار دارم همان‌طور که وزارتخانه‌هایی همانند وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت نیرو برای کشور حائز اهمیت است، وزارتخانه‌ای برای زنان با عنوان «وزارت امور زن و خانواده» داشته باشیم تا توجه حاکمیت معطوف به این قشر شود و بتوانند با استفاده از زنان اثرگذار بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای این قشر را داشته باشند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار